Prata av mig med någon
14.03.2019
Hej!
Jag har nu under en längre tid känt mig nedstämd vilket gett problem att klara vardagen, och har nu på den senaste tiden känt att jag gärna vill prata av mig med någon utomstående. Jag studerar för tillfället i Vasa, och undrar vart man då kan vända sig?
Tack på förhand! Nedstämd

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.03.2019
Hej,
Om du mår dåligt och själv upplever att du skulle vilja tala med någon så tycker jag absolut att du skall göra det. Det är inte någon mening med att gå omkring och vänta, utan ta tag i saken direkt.
Beroende på var du studerar så finns det lite olika alternativ. Om du går i en yrkeshögskola (t.ex. Novia eller VAMK) så hör du till studerandehälsovården, och via din skolhälsovårdare så kan du få kontakt med en psykolog. Studerar du vid ett universitet så är det studenthälsan som gäller. Ibland kan det vara köer till psykologerna, men dessa varierar hela tiden, så bara för att det för nån månad sedan var lång kö betyder inte nödvändigtvis att det är det just nu. Det lönar sig alltid att kolla upp den saken själv. Beroende på vilken problematik det gäller så tas även hänsyn till det.
Eftersom du är bosatt i Vasa så kan du även vända dig till Ungdomsstationen Klaara, där de även har svenskspråkig service.
Alltid behöver det inte heller nödvändigtvis vara en psykolog man talar med, på vissa håll har de t.ex. psykiatriska sjukskötare som man kan tala med - och det är ganska sällan personens examen som gör skillnaden utan mer personkemin och det faktum att det finns någon som lyssnar.
Så fundera över dina alternativ och ta kontakt, så skall vi hoppas att du snabbt får en tid och går mot ljusare tider.
Kram
Tessi