Problem med sexroller
05.04.2021
Hej! Jag har en crush på en tjej just nu och vi pratar ofta. Jag blir jätteglad av tanken av att vara ihop med henne och liksom allt omkring det förutom sex. Inte för att jag inte VILL ha det utan mer för att jag är rätt så säker att hon är en bottom vilket jag också är. Vill ju inte att sex ska vara enda orsaken man inte kan vara ihop.
Finns det någon lösning på detta? Nått sätt som båda blir nöjda med eller om man måste bara helt enkelt tvingas vara top ibland även om man inte riktigt gillar det.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.04.2021
Hej,
Jag är inte säker på om du menar top/bottom i största allmänhet eller om det är någonting speciellt du har i åtanke (t.ex. sub/dom då det handlar mer om bdsm). Men jag föreslår att du inte tar ut några sorger i förskott utan att ni helt enkelt tar reda på. Man fortsätter lära sig nya saker om sig själv på ett sexuellt plan hela livet (bara man är öppen för det) så bara för att man har en uppfattning om hur man själv fungerar och vad man själv tycker om innebär inte att detta inte skulle kunna förändras om "rätt" person dyker upp.
Så det bästa ni kan göra är helt enkelt att ta reda på hur ni två fungerar tillsammans då det kommer till sex. Trots att du kanske tidigare har varit nöjd med att vara undergiven så kan det hända att rollerna ser helt annorlunda ut med en ny partner, och man måste inte heller "välja" på förhand vilken roll man skall ha utan kan ta det som det kommer. Fokusera på njutning och ta det därifrån. Jag tycker att det skulle vara synd att kasta bort möjligheten för ett bra förhållande för att du/ni gör ett antagande om hur ni skulle fungera sexuellt. Ta reda på istället och gå in för att lära er någonting nytt utan att ha förutfattade meningar om hur det "borde" vara.
Det finns så mycket roligt att upptäcka bara man vågar.
Kram,
Tessi