Psykisk ohälsa?
15.03.2018
Hej
Jag har haft problem med mitt humör på senaste och vet inte vad ja ska göra. Ja e oftast glad å försöker va positiv. De ha vari myky på senast tiden har sökt jobb osv. Ja tränar varje dag. Fast vi int har nå prov blir ja ändå stressad av skolan. Ja e oftast lugn men ja vet itt varför men ja skriker ofta på min mamma å pappa ja blir irriterad bara av att dom står i vägen, itt fattar va ja menar, säger nåt litet fel osv. Å ja e itt sån person som skriker utan ja e snäll. Har å fått stora koncentrationssvårigheter i skolan. Men ja sover ordentligt 8 timmar å ja läser bok före ja ska sova. Å min mamma fattar itt varför jae som jae å e så arg å a tror itt att dehär har nå att gör me puberteten ja tror ja har nå allvarligare fel? Men a vill absolut itt prat me nån!! Ibland gråter ja utan anledning... men ja tränar ju varje da somsagt så ibland blir ja väl lite glad av he men hjälp!! Help
Cecilia Yrttiaho

Ekonom och utvecklingspsykolog Cecilia svarar
23.03.2018
Hejsan!
Tack för din fråga, jag riktigt känner din frustration och uppgivenhet och helt ärligt, så känner jag igen mig rätt så mycket från min egen tonårstid. Jag minns när jag hade mycket rastlöshet och ilska i kroppen och ofta gick det ut över mina föräldrar, tyvärr. Så jag vill börja med att säga att det är mycket möjligt att det är puberteten och alla förändringar som sker i kropp och huvud när man är femton år och att det blir bättre med tiden. Promise.
Men det där hjälper ju inte dig just nu. Om vi börjar med skolan, är det så att du känner en viss prestationsångest? Kan du sätta fingret på vad det är med skolan som stressar dig? Ifall det är läxor så kan det vara en idé att göra dem så fort du kommer hem från skolan, då kan du slappna av resten av kvällen.
Jag tycker att din träning låter som en bra vana! Då får du göra av med överskottsenergi, endorfierna som kommer av fysisk ansträngning gör kroppen glad och man är ju ofta trött och nöjd efter träningen. Fortsätt med träningen så länge det känns bra! Vad du också kunde testa är någon form av yoga eller meditation. Båda lugnar kropp och sinne och jag själv känner mig ofta harmonisk efter att jag gjort någotdera. Det behöver inte vara invecklat. Till exempel kan du sätta dig bekvämt, slut ögonen, andas djupt och bara fokusera på din egen andning och hur din kropp känns. Just andningen kan man trixa mycket med för att lugna ner sig och pausa lite! Det finns massor med bra appar gällande både meditation och yoga som du kan ladda ner. Och kom ihåg att det viktigaste är inte att du gör ”rätt” eller följer exakta instruktioner, utan att du hittar sätt och knep som får dig att må bra. Det är helt ok att plocka russinen ur kakan, så att säga!
Att gråta utan anledning är helt normalt. Själv behöver jag också gråta mellan varven, det känns helt enkelt som att kroppen behöver det. Det kan vara vad som helst som utlöser det, t.ex. en film eller när jag tänker på någon jag saknar. Jag tycker det är sunt att känna och visa sina känslor, så gråt du när du behöver det. Det brukar kännas skönt efteråt.
Att du läser bok innan du ska somna tycker jag låter jättebra! Man ska helst undvika skärmtid upp till två timmar innan man somnar för optimal sömn. Åtta timmar låter också toppen.
Sammanfattningsvis: håll ut. Jag tror inte att det är något ”fel” på dig utan det är en naturlig utveckling i ditt liv. Om bara någon månad kan det kännas helt annorlunda! Våren är på väg, försök vara ut och njut av solen och gör saker som du mår bra och blir glad av. Sköt om dig och skriv igen om du känner för det!
Kram Cecilia