Psykos? Svara genast
15.02.2019
Hej Decibel!
Jag är intagen på Roparnäs sjukhus, på tvångsvård. De säger att jag har psykos men jag berättar ju bara sanningen? Vad betyder psykos? Jag kan inte ha nåt sånt för jag förstår vad de säger. Det är bara att de byter ansikten med varandra ibland. Ambulans mannen tog ansiktet från en man som är pedofil. Jag blev rädd för honom. De la mig i ett rum på akuten med madrasser och jag kröp omkring och ibland ställde jag mig upp och ropade. Jag ville att de andra skulle sluta prata med mig. Min favorit släkting har fått cancer och läkarna kan inte rädda henne. Jag ville ge min kropp till henne. Jag tänkte att vi kunde byta så dör jag i cancer istället. Det var en vakt utanför dörren precis som på nattklubb. Han ville inte släppa ut mig fast jag visste att vi var i rätt dimension. Jag kikade ut och såg min pappas farfar. Bakom dörrarna i korridoren fanns alla mina enligt andra, döda släktingar och de var i ett ingenmansland mellan liv och död precis som jag. snälla Decibel, berätta vad som händer? Varför bor det små möss i mitt huvud? Och varför drar de i mina nerver och alla andra trådar som om jag var en sån där docka? Jag är på tvångsvård nu och ingen tror på vad jag säger. Amanda
Camilla Pitkanen3

Psykiatriska sjukskötaren/psykoterapeuten Camilla svarar
18.02.2019
Hej!
Tack för din fråga. De upplevelser du beskriver låter mycket obehagliga och skrämmande och de ger dig med stor säkerhet väldigt mycket ångest. När andra inte delar samma upplevelser av verkligheten som man själv gör blir det ännu jobbigare och man kan känna sig väldigt ensam och utlämnad. Därför kan det bli så att man inte så gärna vill berätta om dem av rädsla för att inte bli trodd. Jag tänker att det kanske är ännu värre, att behålla dessa upplevelser för sig själv, för det skulle verkligen bli oerhört tungt.
När man har en psykos upplever man verkligheten på ett annat sätt än vad majoriteten av befolkningen gör. Andra personer i omgivningen kan inte se eller uppleva det som du upplever, därför säger de att de inte tror på dig. För dig är dina upplevelser äkta och verkliga, men inte för dem. Fast man har en psykos kan man förstå vad andra människor säger, men man kan tolka det som sägs på ett annat sätt än vad man normalt skulle göra. Att man drabbas av psykos innebär absolut inte att man skulle vara dum eller ointelligent på något sätt. En psykos gör att man tänker, reagerar och beteer sig helt annorlunda än vad man gör i vanliga fall. Det filter som man annars har försvinner, och alla intryck förändras och får en helt annan innebörd än tidigare.
Vid en psykos kan man ha hallucinationer, vanföreställningar, starka rädslor, ångest, svårt att uttrycka sina tankar,svårt att koncentrera sig, humörssvängningar. Man kan ha hallucinationer i alla fem sinnen. Det betyder att sinnesstrycken förvrängs och har ingen förankring i verkligheten, t.ex. man kan höra röster som man ibland upplever ger uppmaningar om vad man ska göra. Man kan ha starka rädslor av att vara förföljd, att någon utomstående person eller kraft styr eller manipulerar ens tankar och beteende. Du beskriver att du upplever att du har möss i huvudet, vilket kan vara både en kroppslig hallucination och en känsla av att något påverkar dig utifrån. Man kan uppleva att man ser  tecken och symboler i helt vardagliga saker. Man kan också uppleva att man översvämmas av en massa
tankar och impulser som man inte kan värja sig emot. När man ska försöka förklara detta för andra så går det inte utan berättelsen blir ofta "råddig" och har ingen röd tråd.
Psykos är en mycket stark försvarsrekation på att psyket inte orkar att "ta hand om" det man har varit med om. Man kan inte på förhand veta vem som har en sådan här psykisk sårbarhet/känslighet, men om man har det så kan det vara en orsak till att man kan utveckla en psykos. Psykos kan bero på störningar i hjärnans signalsystem, om man haft jobbiga upplevelser i uppväxten så kan detta också bidra till att man utvecklar en psykos. Droger kan även utlösa en psykos. Orsakerna är många och endast en orsak kan inte ensam förklara varför vissa människor drabbas men inte andra. Oftast finns det alltid något som utlöser psykosen och det är ofta någon form av stress av  något slag. Vi är alla olika som människor, endel är mer känsliga för stress medan andra klarar av större påfrestningar.
Jag hoppas att du tillsammans med vårdpersonalen och läkaren kan fortsätta diskutera dina upplevelser.
Hälsningar
Camilla