Rädd för att ha sex
30.03.2021
Hej! Jag e oskuld och det är flera som vill ligga med mig och det vill jag också men på samma gång så är jag rädd för att ligga med någon eftersom jag aldrig har gjort det förr och är ganska blyg. Så varje gång någon har frågat har jag sakt nej fast jag igentligen vill. Vad ska jag göra? Annonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
31.03.2021
Hej,
Med tanke på din ålder så tycker jag inte att du skall ligga med någon alls ännu på ett tag. Och bara för att det finns personer som vill ligga med en betyder det INTE att man skall "ställa upp" om man själv är osäker.
Det är helt normalt att vara nyfiken på sex i din ålder, men jag tycker att det bästa du kunde göra är att ta reda på och utforska det tillsammans med en person du bryr dig om och som bryr sig om om dig - inte bara för att ha sex. Det bästa är om man kan ta det ett litet steg i taget, så att man börjar med att kyssas och smeka varandra och ser det som ett äventyr - inte att man hoppar direkt till att ha sex.
Du missar ingenting genom att ha tålamod, tvärtom kommer du att lära dig saker på vägen, och du är alldeles för värdefull för att slösa att ha sex på någon som inte förstår att värdesätta det. Sex är någonting jättefint och jätteroligt om det sker med rätt person, men om det är bara en random människa så kan du lika gärna fortsätta att utforska dig själv på egen hand ett tag till.
Det är okej att vara nervös inför sex, eftersom det ÄR spännande, och det kommer att fortsätta vara det hela livet om du har tur. Men försök att bara ha sex med personer du litar på och tycker om - då är det mer sannolikt att upplevelsen blir bra.
Kram,
Tessi