Resa som minderårig (snabbt svar:))
11.08.2022
Hej, jag tänkte jag skulle åka på kryssning med min pojkvän som är 18+ och jag själv är 17. Kan jag göra de eller behöver jag nåt slags intyg?

Ungdomsinformatör Kix svarar
12.08.2022
Hejsan!
Kul idé att göra en resa tillsammans :)
Nu vet jag inte vilken båt det är ni tänkt åka med, men jag har kollat genom Viking Lines, Wasaline, Tallink, och Silja Lines hemsidor.
Det står tyvärr på allas sidor att för kryssningar så behöver man vara 18+ på de flesta, och 20+ på vissa av dem.
Med kryssningar så räknar de när man far tillbaka på samma dag som fartyget kommit i hamn, enligt Viking Lines hemsida.
Däremot så får man åka som underårig på reguljärsträckorna, alltså när man åker bara en väg eller alternativt åker nånstans, är där ett tag, och sen åker hem (alltså när hemfärden inte är under samma dygn). På Viking Line behöver man då ha förälders skriftliga tillstånd om man är under 16 (är man mellan 16-18 så verkar det okej utan såsom jag förstår deras sidor men det skadar ju inte att ha ett intyg just in case). På Silja Line ska föräldern fylla i en blankett (finns på hemsidan) som man ska ha med sig om man vill resa ensam i ålder 15-17 år. På Wasaline behöver vårdnadshavare fylla i en resetillståndsblankett på deras hemsida, ifall man är under 18.
Detta gäller då alltså endast reguljära resor, kryssningar har fast åldersgräns ifall man reser utan föräldrarna.
Så ifall ni vill fara på kryssning så behöver du ha med dig en förälder eller annan vårdnadshavare. På Wasalines hemsida står att det hos dem räcker med en familjemedlem som är över 20 år, så ifall du exempelvis har nåt äldre syskon så skulle det ”duga”.
MEN!! Jag läser dock nu på Silja Lines hemsida ett undantag som inte står på de andras sidor:
Obeledsagad ungdom (15–17 år) får resa ensam på dagskryssning och reguljärresa (dagstur) med vårdnadshavarens skriftliga tillstånd som medförs på resan.”
Dagskryssningar verkar alltså enligt detta okej att fara på hos dem, fast man är underårig.
Så: På majoriteten av rederierna så verkar det tyvärr som att ifall ni vill åka på tumanhand på kryssning så behöver ni vänta ett litet tag tills ni är 18 båda två, såvida inte ni hittar någon dagskryssning på Silja Line som funkar för er.
Ifall du själv vill läsa mera om det här så står HÄR Viking Lines info, HÄR Wasalines, och HÄR Tallink / Silja Lines.
Ha det bra!
//Kix