Restriktioner
24.04.2021
Hej! Förstår att detta kan ändra tills sommaren men undrar coronarstriktioner vad som gäller om man ska till tallinn från åbo i sommar. När behöver man ta corona test/tester och var? För att få komma till tallinn eller endast då man kommer till finland(var isåfall?) Får man det gratis eller vad kostar det? Och vad annat bör man veta angående restriktioner? Som jag sa förstår det kan ändras tills detta men vill gärna veta vad som gäller! Och finns det någon info om när man i min ålder får ta vaccin? Hej

Ungdomsinformatör Kix svarar
30.04.2021
Hejsan!
Tack för din fråga. Som du redan själv sa så kan restriktioner ännu ändra och det går inte riktigt att säga vad som gäller i ett senare skede, just nu går vi mot öppnare tider och vaccinationerna hjälper, men ännu är vi inte så att säga ”över bäcken” och saker kan ändra. Men jag har försökt plocka ihop ett svar med info som kan vara intressant för dig enligt det du frågar om.
I din kommun har man börjat vaccinera också den befolkning som inte hör till riskgruppen, men just nu är man på 50-åringar uppåt. Jag antar att du inte hör till en riskgrupp eftersom du frågar om detta (riskgrupperna har kunnat boka vaccinering en längre tid oavsett ålder).  Efter 50–59-åringarna vaccineras sedan 40–49-åringarna, sedan 30–39-åringarna och till slut 16–29-åringarna. Vaccinet är gratis.
Det går inte att med säkerhet säga när vaccinet kan erbjudas åt alla som vill ha det, eftersom tidtabellen i första hand beror på försäljningstillstånden, tillgången, och hur många som vill ha det. Men det har planerats massvaccineringar i Maj, som förhoppningsvis kunde göra att de flesta av oss fått den första dosen i Maj-Juni. Dock de nyhetskällor jag hittat om dessa massvaccinationer är ungefär en månad gamla och jag hittar inga uppdateringar om hur detta framskridit.
Angående att resa Finland-Estland i nuläget så hittade jag den här infon (främst härifrån):
Man kan fritt resa till Estland från de länder där incidensen av nya fall i förhållande till 100 000 invånare under de sistlidna 14 dygnen är under 150. Man kan för tillfället resa från Finland till Estland utan karantänsskyldighet samt utan att behöva uppvisa ett negativt coronatestintyg. Observera att du möjligen berörs av Estlands karantänspåbud ifall du reser in i Estland från Finland via ett annat land. Ambassaden rekommenderar alla som tänker resa till Estland eller som redan befinner sig där att göra en reseanmälan.
Man kan inte resa fritt från Estland till Finland. Det går att resa in i Finland från Estland endast av följande skäl: återkomst till Finland, återkomst till andra EU- och Schengen-länder eller via dem, ett nödvändigt skäl samt tillhörande till vissa specialgrupper.  Dessa restriktioner är just nu i kraft till 25.5.2021.
Alla passagerare som reser till Finland, och som är över 12 år gamla, ska ha ett negativt coronaintyg att uppvisa. Detta gäller även finska medborgare.
För människor som inte är estniska medborgare kostar det att ta ett coronatesti Estland, men jag har inte lyckats hitta hur mycket. Men ifall du reser dit så ska du nog kolla upp det i förhand, för i alla fall i Finland är privata coronatest (som man tar fast man inte har symptom) dyra. Prova att mejla exempelvis tourism@eas.ee.
Onödigt resande, såsom turismresande, rekommenderas just nu inte.
Mvh, Kix