Rökning
18.11.2020
En vän till mig har rökt i ett par veckor men har slutat med det, har han påverkats av det som han har rökt eller inte? Om han har påverkats så hur då? Alltså min fråga är har hans kropp skadats på något sätt i så fall hur? Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.11.2020
Hej,
Jag tror inte att din vän kommer att få några långvariga men av att han har rökt några veckor -OM han nu har slutat med det.
Precis som du vet så finns det inga alls fördelar med att röka. Det är inte bra för kroppen på något sätt, och på lång sikt är det riktige farligt att göra det. Som ung är det också extra farligt eftersom man inte ännu har utvecklats klart och rökningen kan göra att man t.ex. inte blir så lång som man annars skulle ha blivit. Men om vi antar att han bara har rökt några veckor och sedan slutar så är det antagligen främst luftvägarna och slemhinnorna i munnen/svalget som kan ha irriterats. Man kan också uppleva huvudvärk eller illamående just då man röker eller efteråt, men det brukar oftast ge med sig ganska snabbt.
Så bara han nu håller sig borta från cigaretter i fortsättningen så har han samma möjligheter att utvecklas normalt som alla andra.
Kram
Tessi