Sexuella trakaserier
28.07.2019
Hej, jag har ett problem! En jag känner ber om nudes flera gånger om dagen. Förra året började han också ta på mina privata delar och sa "jag måst få ta jär om int jag får va ihop med de". Han har försöka tvinga mig att vara ihop med honom flera gånger. En gång pussa han mig på handen framför min bror också. Han har dessutom fotat och filmat mig i bikini. Jaa listan kan bli lång.
Vad ska jag göra åt dethär, mår såå såå dåligt över detta och orkar inte med honnom längre. Är det fel på mig?

Ungdomsinformatör Ida svarar
31.07.2019
Hej!
Vill börja med att säga att det är inget fel på dig och absolut inte ditt fel! Det är han som gör är fel och borde bli tillsagd att han inte kan bete sig på det sättet som han gör. Säg ifrån! Han har ingen rätt att varken be om nakenbilder eller ta på dig! Om du själv är orolig över att han skulle inneha eller dela nakenbilder av dig så föreslår jag att du diskuterar saken med polisen.
Eftersom du mår dåligt, så skulle jag råda dig att blockera honom. Du behöver inte ta hänsyn till hur han skulle ta det att du blockerar honom. Förhoppningsvis fattar han att han har gjort fel. Fastän du inte kanske vill ta upp det här med dina föräldrar så vore det ändå bra att göra det, kanske du kunde prata med din bror om det.
Du kan läsa mer om sexuella trakasserier på våra informationssidor. Kom alltid ihåg att du äger din egen kropp! Ta hand om dig!
Kram, Ida