Stress
12.05.2024
Känner mig konstant stressad och har ångest vet typ inte varför det kan ha att göra med all press och prov i skolan och att jag vill se ut på ett visst sätt hur blir jag mindre stressad?
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
16.05.2024
Hej,
Tack att du skriver in. Vad tråkigt att höra att du känner stress och ångest, de är tunga känslor att uppleva. Man vet inte alltid varför man känner så som man gör och det är helt naturligt. Det är också helt normalt att man känner press inför prov i skolan och även press för att ser ut på ett visst sätt. Då man ännu är ung och söker sin identitet, alltså vem man är och hurdan man vill vara, styrs man lätt av omgivningen. Personer runtomkring en och deras åsikter är betydelsefulla, men jag hoppas att du inte låter dessa påverka din syn på dig själv.
Vi är alla unika och ser olika ut, så ska det vara. Det finns inget rätt eller fel sätt att se ut, du är perfekt just så som du är <3
Vi människor fungerar alla olika och behöver därmed olika saker för att lätta på stressen. Det alltså inte sagt att det som fungerar bra för någon annan skulle automatiskt fungera för just dig. Ofta behöver man testa sig fram lite grann. Här kommer några tips, som du kan testa på för att minska på stressen:
• Gör något som du tycker om. Har du någon hobby som du trivs med? Tycker du om att lyssna på musik eller se på film? Tycker du om att rita eller måla eller att vara kreativ på något annat sätt? Trivs du ute i naturen?
Vad det än är som just du tycker om att göra – satsa på att göra mera av det. Sådant som vi trivs med får oftast våra tankar på annat, vilket hjälper att minska på stressnivån.
• Ta hand om dig själv. Motion, i vilken form som helst, hjälper oss att må bättre. Det behöver inte handla om stora idrottsprestationer utan kan bara vara en promenad i det fina vårvädret eller en cykeltur med musik i hörlurarna. Kroppen behöver rörelse. Att vila är också jätteviktigt för att man ska må bra och speciellt vår hjärna behöver sömn för att funktionera ordentligt. Har du en massa tankar i huvudet då du ska gå och sova kan du alltid skriva ner dessa på ett papper. Det brukar hjälpa med att lugna ner sig före läggdags.
• Spendera tid med personer som ger dig energi. Då man inte själv har det så bra är det viktigt att man omringar sig med personer som ger en energi, inte personer som tar energi. Spendera tid med sådana personer som du trivs med och som får dig att må bra. Har man roligt tillsammans glömmer man ofta bort stressen för en stund.
• Planera. Att planera hur man använder sin tid kan hjälpa mot stress, speciellt om det är skolarbete som stressar. Det här behöver du inte göra själv, utan kan ta hjälp av en trygg vuxen. Ni kan tillsammans fundera när du behöver göra skoljobb och när du behöver ha fritid. Det tenderar hjälpa att få till exempel läsandet till ett prov att löpa bättre då man delar läsningen i mindre delar istället för att läsa allting kvällen före.
• Minska på skärmtiden. Skärmtiden och speciellt tiden som spenderas på sociala medier är belastande för vår hjärna. Sociala medier tenderar också att skapa press för att se ut på ett visst sätt eftersom alla vill visa sina bästa sidor på sociala medier. Kom ihåg att personerna på sociala medier inte heller ser ut som sina bilder 24/7. Bilderna är ofta retuscherade eller tagna i en position eller ljus som får kroppen att se annorlunda ut. Dessa personer ser också annorlunda ut då deras kropp är i ett avslappnat tillstånd. Känner man inte en människa personligen kan man inte heller veta om personen har genomgått kosmetiska ingrepp eller inte. Det går alltså inte att jämföra sig med en person på sociala medier då man bara ser en liten del av hela sanningen på bilden. Jag råder dig att se över vem du följer på sociala medier och sluta följa sådana konton som ger dig press och stress. Fokusera på sådana konton som ger dig good vibes. Allmänt är det superbra för hjärnan att ta tid borta från skärmarna eftersom skärmar är belastande för vår hjärna. Du kan ta tid utan skärm genom små steg till exempel då du städar ditt rum eller hänger med kompisar. Det vore bra att ta skärmfri tid dagligen, det behöver inte vara långa stunder, men lite tid där du inte har en skärm framför dig.
• Andningsövningar. I en stund där stressen/ångesten håller på att ta över kan vi signalera åt kroppen att allt är okej genom att andas djupt och lugnt. Känslor av stress och ångest är ursprungligen reaktioner för farosituationer och då behöver vi ibland berätta åt vår hjärna att vi trots allt inte befinner oss i en hotfull situation. Genom att andas djupt och lugnt, lugnar också kroppen ner sig. Det finns flera olika andningsövningar du kan ta till, men en lätt övning är andning i form av en fyrkant. Det går till så att du föreställer dig en fyrkant, du kan också rita den på ett papper eller t.ex. rita den på en bordsyta med ett finger. Följ med blicken/tanken den vänstra sidan nedifrån och upp medan du andas in långsamt genom näsan. Räkna under tiden långsamt till fyra. Låt blicken/tanken följa linjen från det övre vänstra hörnet till det över högra hörnet medan du håller andan och långsamt räknar till fyra. Låt sedan blicken/tanken gå från det övre högra hörnet till det nedre högra hörnet medan du långsamt andas ut genom munnen och räknar till fyra. Medan blicken/tanken går tillbaka till det vänstra nedre hörnet håller du andan i fyra sekunder. Upprepa övningen under några minuter eller tills du känner dig lugnare.
Det är inte alltid lätt att handskas med känslor av stress och ångest, men det tenderar hjälpa att tala med någon om hur man känner sig. Finns det någon trygg vuxen i din omgivning som du kunde tala med? Det kan vara en förälder, släkting, lärare, skolcoach, skolkurator, ungdomsledare eller vem som helst annan vuxen som du känner dig trygg och bekväm med. Känslor av stress och ångest är tunga att bära på och därför hoppas jag att du inte skulle bli ensam med detta. Våga berätta till en vuxen, helt på samma sätt som du redan vågat skriva in hit till Decibel :)
Du kan också alltid skriva in hit på nytt om det känns så, vi finns här för dig <3
Kram, Lila