Sjukhusjournaler
08.12.2019
Hej kan man i Finland läsa sina sjukhusjournaler någonstans? För de kan man i Sverige å ja sku vila läsa sen ja va inne på psyk M

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.12.2019
Hej.
I Finland har vi ett system som heter omakanta (www.kanta.fi) där vissa uppgifter finns, t.ex. recept, diagnoser, utlåtanden och remisser - men vilka alla texter som syns där beror lite på vilka texter du själv/dina föräldrar har godkänt. Med andra ord så vet jag inte om alla dina texter finns tillgängliga där.
Det andra "problemet" är att du för att komma in på din egen kanta - sida måste kunna identifiera dig antingen med bankkoder, mobilcertifikat eller elektroniskt ID. Dina föräldrar har inte heller rätt att gå in på dina sidor mer eftersom du är över 10 år.
Det kan finnas vissa skillnader mellan reglerna om texter på t.ex. hvc eller sjukjuset också, så lättast tycker jag det skulle vara om du helt enkelt kontaktade platsen där du vårdades och frågade hur du lättast får tag på dina texter.
Kram
Tessi