Socialfobi/Social ångest
12.07.2019
Jag tror (är rätt så säker) på att jag har socialfobi, känner mig jätterädd och börjar må illa (har spytt regelbundet i snart ett år för att lätta på illamåendet). Det jag absolut inte klarar är att äta inför folk, kan heller inte äta inför min familj. Finns det läkemedel mot detta? Snart börjar gymnasiet, mitt första år, och är i dagsläget livrädd, drömde inatt om att jag gick dit och så fort jag öppnade dörren så vaknade jag kallsvettandes och jag mådde illa. Är livrädd för att spy inför andra, vilket leder till tanken "spy inte, alla kommer undvika dig" vilket leder till att illamåendet blir värre. Jag har börjat undvika de flesta sociala situationer pga dethär. Jag saknar att kunna gå i en affär och bara ha ett normalt liv. Jag tror att dethär började när jag (ännu en gång) blev ensam och utfrysta i min förra skola där ja bara gick 1 år. Har varit utfryst i alla skolor jag gått i så har en rädsla för det inför gymnasiet också. Vad ska jag göra? Kan inte söka hjälp eftersom min familj är otroligt hatiska på folk som inte är "normala". Plus att vi inte har råd med psykologer osv... "Kristina"

Ungdomsinformatör Ida svarar
22.07.2019
Hej!
När man känner att vissa situationer är jobbiga, så kan man börja undvika dem. Till slut så börjar man undvika fler och fler situationer, vilket leder till att man undviker att lösa det. Det är många människor som känner att vissa situationer är obehagliga, skrämmande eller gör en nervös. Det är även många som har socialfobi, så du är långt ifrån ensam. Det är du som kan ta tag i detta och våga be om hjälp. Det du behöver är någon att prata med, någon som kan hjälpa dig med hur du skall hantera dina tankar, ge dig den hjälp du behöver för att du ska må bättre. Fundera inte på vad dina föräldrar har för tankar om folk, det gör dig ingen nytta att fundera på det. Det viktigaste här är att du börjar må bättre och får den hjälp du behöver.
Jag skulle vilja att du tar kontakt Ungdomsstationen Fiilis. Du kan ringa eller skicka ett meddelande för att boka tid dit. Telefonnumret  till David Sandström som jobbar där är 044 785 12 16. Besöken kostar ingenting och är konfidentiella.
Kom ihåg att du duger precis som du är. Ta hand om dig!
Kram, Ida