Sommarlov
23.05.2018
Hej, snart är det sommarlov och jag vill verkligen inte få sommarlov jag går i 7:an och är kär i någon på 9:an, hon slutar snart och jag vill igentligen inte vara kär i henne. Jag undrar hur man gör för att glöms någon alltså inte vad kär i någon mera för det är ett stort problem för mig

Ungdomsinformatören Liselott svarar
25.05.2018
Hej!
Först vill jag bara checka: alltså du är tjej och är kär i en tjej? Det händer att folk klickar fel när de skickar in sin fråga (men det är lättare att fatta att någon klickat fel om det är tex en pojke som frågar om sin mens), så jag ville bara kolla först. Inte för att det egentligen spelar så stor roll, men så att jag nu inte missförstått dig. Är du inte tjej, så hoppas jag att du har någon nytta av svaret i alla fall, annars får du skicka in på nytt ;)
Jo, jag vet, det är en pissig situation när den man gillar snart inte kommer att befinna sig inom synhåll varje vardag längre. Det känns säkert så här i slutet av maj som att tiden rinner ut och därmed alla chanser till att det ännu skulle lyckas bli något, i alla fall för att man ses i skolan. För när man ses ofta, så finns ju i alla fall något slags påtaglig, verklig chans att hon ändå skulle "upptäcka dig", verkligen se just precis dig där i korridoren eller matsalen. Det kanske till och med finns en liten chans att det visar sig att hon nog redan upptäckt en, men inte vågat ta kontakt än? Men om man inte längre ses, och sannolikheten att "springa på" henne ute på byn är liten, eller till och med minimal, så är det självklart att paniken och misströstan kommer krypande.
Men, jag tycker istället att man kunde se slutet av maj som världens chans! Se, om du skulle ta kontakt med henne nu, så hinner du kanske just precis skapa en mer hållbar kontakt med henne innan skolan tar slut - en kontakt som det sedan går att hålla liv i under sommare, kanske till och med utveckla till det där du drömmer om? Och under sommaren skulle ni då kanske få ha er relation mera ifred för andras ögon och åsikter än om det var mycket kvar av terminen? Sommarlovet brukar kunna ge den chansen att relationer får utvecklas mera ifred och i sin naturliga takt än när man dessutom ska avgöra hur mycket "allmänheten" ska få reda på om en. Klart att ryktet kan gå ändå ifall man har en kompis med löst munläder eller någon i misstag får syn på en, men ändå, chansen att kunna träffas ostört är större. Ibland kan till och med de här veckorna före sommarlovet göra att man vågar lite mer, känner sig mer äventyrlig, friare, vildare, till och med har lättare att bli kär. Carpe diem and all that! De känslorna kan hjälpa en på traven.
På samma gång kan det kännas lättare att våga ta språnget nu, för om hon nu inte skulle ha lust att ha en sådan kontakt med dig som du drömmer om att ha med henne, så behöver du inte se henne varje dag efteråt. Skulle hon dissa dig, så behöver ingen se sedan när du slickar dina sår. Då kan sommarlovet också göra mycket för att komma över henne och glömma henne. I bästa fall kan man få chanser att träffa nya bekantskaper under sommaren som man annars inte har, tex under läger eller campingsemestrar eller kvällar vid simstranden i farfars och farmors by och andra udda ställen.
Så kanske du ändå skulle försöka prata med henne nu innan skolavslutningen? Antingen öga mot öga eller via Snapchat eller WhatsApp eller sms eller något. Ta mod till dig och säg åtminstone hej! Ge saker och ting en ärlig och ordentlig chans att hända, för annars kommer du att gå omkring och ångra det hela sommaren. Visst är det förfärligt pirrigt, ja rent utsagt skrämmande, att våga ta det där steget. Men det finns ingen omväg runt det - du kan ju inte sitta och vänta på att hon ännu mot förmodan ska upptäcka dig nu sista veckan på skolåret! Så modigt bara! Kolla ännu våra sidor med flirt- och kontakttips här på Decibel, så får du lite idéer om hur du kan gå tillväga.
Håller tummarna, och ha en ljuvlig sommar!
Kram, Liselott