Sömnproblem
12.10.2019
Jag har en period haft svårt att sova mellanåt och får ofta panik utan anledning när jag ska sova. En natt vaknade jag av att en röst skrek i mitt huvud " inte igen" jag försökte somna om och hörde rösten ropa nej är detta normalt Trött människa

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.10.2019
Hej.
Jo, jag skulle säga att det är helt normalt. Om man t.ex. lider av stress så kan det vara svårare att somna på kvällen, eller också får man problem med att man vaknar på natten/tidigt på morgonen och inte kan somna om. Eftersom kroppen VILL sova så är det en naturlig reaktion att man reagerar med att bli ännu mer stressad då det inträffar - och då blir det givetvis ännu svårare att somna om.
Det du kan börja med att göra är helt enkelt att tänka igenom din dygnsrytm, oftast finns det saker man kan ändra på själv för att få en bättre sömnrytm. Jag inser att det låter supertråkigt för en människa i din ålder, men det hjälper att leva regelbundet. Visst kan man vaka längre på veckosluten och sova längre på morgnarna, men kroppen mår bäst om den vet ungefär vad som kommer att hända. Så försök att stiga upp ungefär vid samma tid, och att äta vid ungefär samma klockslag alla dagar. Givetvis skall du undvika kaffe eller energidrycker, helst helt och hållet efter klockan sex på kvällen eftersom de nog påverkar sömnen. Beroende på hur känslig man är kan det hända att även cola innehåller för mycket koffein.
Motionera gärna, men helst inte strax innan du skall sova, och fundera igenom dina rutiner strax innan läggning. Undvik att vara på telefonen eller någon skärm alls, utan gör någonting annat istället så att hjärnan får varva ner. (det betyder inte nödvändigtvis att du aldrig mer kan ligga i sängen och vara på telefonen innan du somnar, men undvik det just nu då problemen är som värst.
Så dels kan man tänka att paniken du känner kan bero på stress över just det att du har svårt att somna, men det är också ett faktum att de flesta problem man har känns störst på kvällen då man skall sova, och det är då man ligger och oroar sig. Så ett annat knep, om det är konkreta saker man bekymrar sig över, är att ha penna och papper med sig bredvid sängen så att man kan skriva ner det man ligger och funderar på, så kan det vara lättare att släppa taget om tankarna då du skall sova.
Du kan också gå och tala med din skolhälsovårdare så kan ni tillsammans försöka fundera över om det är några andra förändringar du kan göra för att somna lättare på kvällen. Som tur brukar man ofta ha sömnproblem under perioder, så bara för att det är så just nu betyder inte att det alltid kommer att vara så. Försök att slappna av.
Kram
Tessi