Svampinfektion eller springmask
24.02.2021
Hej! Har funderat på om jag har springmask eller svampinfektion. Det kliar och svider i slidöppningen samt har det blivit svullet i underlivet. Jag får knappt flytningar och det är torrt i underlivet men när jag fått en klåda eller flytning där de är vita eller gula och ibland klumpiga eller har bubblor i dem. Har haft springmask innan och minns att det sved och kliades mer vid blygläpparna och inte i slidöppningen. Kan det vara svampinfektion? Eller förändras flytningarna vid springmask? Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.02.2021
Hej,
På basen av det du skriver så kan det mycket väl vara frågan om en svampinfektion. Speciellt om du inte alls upplever någon klåda vid ändtarmsöppningen. Det är sant att springmask även kan orsaka klåda och irritation vid blygdläpparna och slidöppningen, men svullnaden vid blygdläpparna och de vitaktiga flytningarna gör att det låter mer som svampinfektion.
Du kan besöka apoteket och köpa en salva som heter Canesten som du kan smörja underlivet med. Beroende på vilken förpackning du köper så finns det även förpackningar som innehåller vagitorier, d.v.s. piller som läggs in i slidan på kvällen då du går och lägger dig.
Undvik att äta så mycket socker, drick mycket vatten, använd underkläder av bomull och tvätta dig endast med vatten i underlivet (aldrig tvål).
Skulle symtomen inte gå över eller bli bättre på några dagar med salvan så tycker jag att du skall kontakta en ungdomsmottagning så kan de skicka dig vidare på en bakterieodling, ifall att det skulle vara frågan om någon annan typ av infektion. Men på basen av den information du skriver här så låter det som en svampinfektion.
Kram,
Tessi