Svårt att bajsa pga smärta under mens
25.04.2021
Hejsan,
Jag undrar om det är vanligt att man får kraftig smärta i magen då man ska bajsa när man har mens?
Jag har kollat upp lite o tror inte det är endometrios eftersom jag kan ta receptfria läkemedel och har mensvärk endast två dagar i början av mensperioden.
Jag tror ej heller att det är IBS eftersom jag annars aldrig har problem med magen.
Detta med att det kommer kraftiga smärtattacker då jag måste bajsa är nytt för mej o har pågått under de fyra senaste mensperioderna. Det är då jag ska krysta som det bildas denna kraftiga smärta så jag kan nästan inte bajsa. Det är även i samband med att jag har mensvärk under de två första dagarna som detta händer inte annars. Jag tar vanligtvis 2 tabletter ibumax de två första dagarna mot mensvärken men Ibumax har jag tagit i många år mot mensvärken så den är inte ny för mej.
Vad kan detta vara, borde jag söka mej någonstans, det verkar inte som någon tillfällighet då det hänt 4 ggr nu o under samma tidpunkt på mensen. Fundersam

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.04.2021
Hej,
Jag kan inte svara på exakt hur vanligt det är, men det är nog normalt att man kan känna av smärta i hela magen och tarmen i samband med att man krystar då man har mens. Tarmarna och livmodern är trots allt nära varandra, och beroende på vilken lutning livmodern har så är det ganska vanligt att man kan känna av kramperna från livmodern även i tarmen (vilket kan leda till att man har lite orolig eller lös mage i samband med mensen.)
Det du kan försöka göra är att dricka lite mer vatten och äta t.ex. lite mer fibrer under dagarna innan mensen, så att avföringen skulle vara lite mjukare och du inte skulle behöva krysta lika hårt.
Kram,
Tessi