Synpunkter
09.09.2021
Hej Decibel. Ni borde göra det enklare för oss som söker efter frågor från tidigare år. Jag är en person som söker efter en fråga som jag minns att jag ställde sommaren 2017. Men hemsidan och att ta sig fram till det är så över komplicerat. Ni borde göra en bättre vägledning och uppdatering av era sökfunktioner för att kunna ta sig fram enklare för oss som söker svar och frågor från lite längre bak i tiden, till flera år.
Det enda man i princip kan göra är att skrolla tillbaka och gå sida för sida för att komma åt frågor som ställdes tidigare. Jag fattar att dom nyaste frågorna och svaren ska komma först. Men för att komma åt frågor som ställdes för flera år sen tar sååååååååå mycket tid att komma till och man måste gå igenom varje sida med frågor och svar som kommit före. Jag kom till sidan 300 (cirka) och gav upp. hade kommit halvvägs genom 2018. Jag försökte ta hjälp av den kategoriseringen för att försöka komma dit enklare. Men det är helt värdelöst. Jag minns att frågan som jag skrev var under kategorin "sjukdomar och hälsoproblem" men när man går in där finns det bara 10 sidor med 100 frågor och svar och frågorna där känns som om dom är utvalda. Enstaka frågor som kommer från olika år och jag tror att det är mer än bara dom 100 frågor som ställts. Om ni har haft hemsidan sen 2009 så är det omöjligt att det bara kommit in 100 frågor om sjukdomar och hälsoproblem? Min fråga förekom inte där.
Samma gäller alla andra kategorierna. Kategorin sex och sexualitet, ni får ju många frågor om sex hela tiden och på denna kategorin finns bara 100 frågor och svar. Kan inte vara möjligt. Ni har väl minst 1000tals olika frågor och svar kring det ämnet. Inte alls till hjälp.
Sen under där man ska välja kategori så finns det där man ska välja "när som helst" så är den helt utan hjälp med där man som längst bak kan välja "senaste månaden"...
Ni borde som sagt göra eran hemsida mycket enklare för oss som söker sig till frågor som ställts och besvarats för flera år tillbaka. Jag tror det är många som försöker nå dit. Men det tar så mycket tid och man kommer knappt nån vart med det. Tänk tillexempel dom som söker efter frågor från 2010, hur mycket ska dom behöva gå igenom för att komma dit?
Gör sökfunktionerna/vägledningen enklare. Gör en kategori där man kan välja år, exempelvis frågor från 2015,2014,2013 osv" och dom kategorierna gör samma sak där, exempelvis som jag, gör en kategori för samtliga kategorierna och därefter att man kan välja efter år. Exempelvis i mitt fall så kan jag välja kategori sjukdomar och hälsoproblem och därefter välja vilket år som i mitt fall är 2017. Om man ska söka frågor som ställts och besvarats från tidigare år.
dill

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.09.2021
Hej,
Och tack för dina synpunkter.
Decibels sidor har gått igenom flera uppdateringar under åren, då vi på olika sätt har försökt förenkla användningen av sidorna. I nuläget har vi fått in ungefär 24.800 frågor - så jag förstår att det inte är helt lätt att hitta just din fråga bland dessa.
Det som försvårar saken är att kategoriseringen av frågor har ändrat under åren, så de som tidigare gick under en viss kategori inte nödvändigtvis gör det mer idag eftersom vissa kategorier har kommit till och andra försvunnit. Alla frågor finns fortfarande där - men utan att veta mer om just den frågan du ställde så kan jag tyvärr inte hjälpa dig hitta den.
Du har helt rätt i att det skulle vara lätt om man kunde söka på år, men det är främst en fråga om hur sökfunktionen är uppbyggd så det är tyvärr ingenting som vi själva på decibel kan ändra på. Men vi skall lägga det på minnet tills nästa gång vi förnyar oss.
Men tveka inte att ställa frågan på nytt om det fortfarande är någonting du funderar över.
Tessi