Tampong
16.04.2021
Hej! Jag testade att lägga in en tampong för första gången, men det tog väldigt ont när jag lade in den och sedan drog ut den, dessutom var det jätte obekvämt när jag hade den in, skulle det kunna vara en anledning för detta? Dessutom undrar jag om det är möjligt att bli infertil om man lägger in tampongen på ett fel sätt eller om man lägger in den på ett grovt sätt. en tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.04.2021
Hej,
En tampong är ju ett helt främmande föremål för kroppen, så om man inte tidigare har fört in någonting alls i slidan så är det ganska troligt att man dels spänner sig ganska mycket (också fast man själv upplever att man är avslappnad) och dels kan det vara svårt att veta exakt i vilken vinkel man skall försöka lägga in den. Speciellt om man bara blöder lite just då så kan det vara ganska torrt och då är det svårare att få in den. Precis som med många andra saker så kan det kräva lite övning, men jag tror inte att det är något "fel" på din kropp som skulle göra att det inte fungerar.
Om tampongen sitter rätt i slidan så skall det inte göra ont att ha den inne, men man kan nog känna att den sitter där ändå. Men det skall inte kännas obekvämt. Tampongen är bäst att använda de dagar under mensen då man blöder som mest, för om man försöker ta ut den innan den har blivit helt fylld så kan det göra ont, eftersom den då kan "sitta fast" i slidväggarna. Det är inte farligt att ta ut en tampong innan den är fylld men det kan kännas mer obehagligt.
Jag föreslår att du tar det alldeles lugnt och testar på nytt då det känns som att du vill göra det. Det kan vara lättare att få in tampongen om du lägger lite vaselin eller liknande på toppen av den. Sen är det från person till person hur man sitter bekvämast då man för in den. Vissa vill sitta på toaletten, medan andra tycker det är bekvämast att lyfta upp en benet på toasitsen medan de står på golvet. Där får man testa sig fram.
Ett alternativ till tampongen är menskoppen. Det är inte alltid helt lätt att få den heller att sitta som den ska i början, men fördelen är att den är snällare mot slemhinnorna eftersom materialet inte sugs fast på samma sätt i slidväggarna.
Du behöver inte oroa dig över att du skulle bli infertil av att använda tampong - även om det kan vara lite krångligt att få in den. Givetvis skall du inte använda våld för att få in någonting i slidan, men om du tänker på att kvinnor t.ex. föder barn genom slidan och ändå fortsätter att vara fertila så inser du att slidan inte är så ömtålig. Känslig är den absolut - men den går inte lätt sönder.
Bara att fortsätta öva.
Kram,
Tessi