Tampongg och menskopp
21.02.2021
Hej, jag har försökt med menskopp i ett halvår snart, det går inte, jag får in den halva och sen när jag släpper åker den ut igen. Så jag testade tampong med införningshylsa, när jag hade in hela den och tryckte ut tampongen så kändes det jätte obehagligt som ett tryck typ. Så kan den sitta inne o inte kännas alls men ibland så kan den mittiallt kännas. tex. När jag ska Sitta ner så känns det som om tampongen rör i något och så känns dedär obehagliga igen, bara i nån sekund, o sen kan det gå en tid när den int känns o mittiallt så kmr dedär ”trycket” igen. Vad gör jag för fel?? Kan ju int vara att den ska längre in för har ju hela hylsan in så långt det går. Sku gärna kunna använda menskopp men det är helt omöjligt, den är för bred hur jag än viker den å då har jag minsta som storleken som finns. :)

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.02.2021
Hej,
Det är inte alltid lätt att hitta rätt sätt för menskoppen/tampongen att sitta, och det enda som egentligen hjälper är övning. Då det handlar om menskoppen så är olika tjejer byggda lite olika. Därför kan det ibland krävas att man klipper av piggen nertill på koppen, eftersom det kan vara den som känns obekväm. Om man söker efter svar på din fråga på tillverkarnas sidor (de som tillverkar menskoppar alltså) så är ett av svaren att det är möjligt att själva koppen helt enkelt är för liten, och att det är därför den åker ut istället för att hållas på plats i slidan. Personligen tror jag att det finns skillnader i kvinnors anatomi - att vi inte alla är likadant byggda och att det är rimligt att tro att varken menskopp eller tampong passar alla. MEN det du kan testa är att vika koppen på lite olika sätt för att få in den, ibland måste man hitta sitt eget knep att vika den för att den lättare skall gå in. Och ta hjälp av glidmedel om det känns svårt att få in den.
Då det handlar om tamponger så tror jag att det kunde vara bra att du själv försökte föra in tampongen, d.v.s. inte använde hylsa utan fingrarna, då känner du bättre åt vilket håll den skall föras.
Jag är ledsen att jag inte kan ge dig några exaktare svar, men mitt råd är helt enkelt att fortsätta försöka. I det skedet då du besöker en gynekolog så kan du diskutera saken med hen, men jag tror inte att det är något fysiskt "fel" på dig, utan helt enkelt att du är byggd lite annorlunda. Du är inte ensam om det.
Kram,
Tessi