Tjej
15.02.2021
Hej jag skulle vilja bli ihop med en tjej i skolan men vet inte om hen vill bli ihop med mig hjälp. Vad ska jag göra Noah

Ungdomsinformatör Kix svarar
22.02.2021
Hejsan!
Tack för din fråga!
Det känns alltid lite spännande när man har en förälskelse men inte vet om den är besvarad. Nu vet jag inte utgående från din fråga hurudan relation ni har till varandra just nu, exempelvis om ni är vänner från förr eller om ni inte känner varandra så bra. Det första du kan göra är i alla fall att försöka närma dig henne på nåt vis och få kontakt. Typ börja skicka åt henne på snapchat eller insta, och överlag le åt henne i skolan och försök få ögonkontakt, och också att ge henne någon komplimang ibland och försöka läsa av om hon verkar ta det som något positivt eller inte. Helt enkelt försöka visa att du är intresserad. Om hon verkar kylig tillbaka eller typ inte svarar till dig så är hon antagligen inte så intresserad, men om hon tar kontakt tillbaka så kan du ta nästa steg och fråga om ni ska hitta på nåt tillsammans.
Det som kan vara lite knepigt ifall man är intresserad av en tjej men själv också är en tjej är ju hur man visar att man är intresserad på ett sätt som är mera än som vänner. Tjejer kan ibland ”annars också” ge varandra ganska mycket komplimanger och sånt.
Ifall du vågar så kunde du exempelvis fråga av henne om hon har någon pojk- eller flickvän, för det hintar om att du är intresserad och beroende på hur hon reagerar på det så kanske du får svar på om hon kunde vara öppen till att bli tillsammans med en tjej (ifall du inte redan vet om ifall hon är straight, bi, gay eller nåt annat).
Ifall ni börjar få kontakt med varandra sådär lite i skolan och på social media och det verkar gå bra så kan du också (om du vågar) fråga om hon vill komma på en dejt med dej (eller uttrycka det på nåt liknande sätt). Då minskar man på risken att det blir missförstånd med vad du vill och vad hon vill.
Lycka till!
Kram, Kix