Tröttast
11.12.2018
Hej! Vad ska jag göra för att bli pigg(are)? Är så desperat trött varje morgon då jag vaknar, känner mig inte utsovd och mår typ illa och är yr av trötthet. Känner mig deppad och nere nästan hela dagen. Det är först på kvällen det börjar bli bättre och jag känner att jag har energi. Jag går och lägger mig och stiger upp regelbundna tider (försöker sova ca 7-8h), har inga skärmar på ca 1h innan jag lägger mig, brukar slappna av med ljudbok eller bok innan jag ska sova, tränar några gånger i veckan för att orka bättre, tänder alltid på lamporna med ett vitt ljus då jag vaknar för att bli pigg, dricker vatten och kaffe, äter frukost, tar d-vitamin och rosenrot så här års....... Har försökt med allt känns det som men jag är ändå helt slut och utmattad. Kan vakna vid 4-5 och sover dåligt efter det. Eller så vaknar jag vid 7 och är helt groggy. Jag går som tur är i skola och behöver egentligen inte stiga upp tidigt (men jag stiger ändå upp 7 varje morgon) och förstår inte hur jag skulle klara av att stiga upp och gå till ett jobb med den här tröttheten. Vad ska jag göra? tröttast

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
17.12.2018
Hej.
Just denna årstid är jobbig för ganska många eftersom det är mörkt hela tiden. Men det finns ändå några saker jag tycker att du kan göra. Det låter som att du lever väldigt regelbundet, och på så sätt har din kropp goda förutsättningar att orka, så problemet är iaf inte dina vanor.
Jag tycker att du kunde börja med att gå och tala med din skolhälsovårdare, så får hen lägga in remisser till blodprov där man kan kolla upp bl.a. hb och sköldkörtelvärden. Om någonting skulle vara konstigt med dem så skulle det förklara både tröttheten och nedstämdheten. Men det kan ju också hända att det är nedstämdheten som är orsaken till din trötthet. Om man lider av stress eller depression så kan det ta sig i uttryck även på det sättet du beskriver. (det faktum att du vaknar väldigt tidigt och sedan har svårt att somna om kan tyda på det.)
Ett litet knep som åtminstone har hjälpt mig är att ha en "wake up light", d.v.s. en lampa som fungerar som väckarklocka, som sakta blir ljusare och ljusare tills den lyser helt - och då börjar pipa eller kvittra eller vilket ljud man väljer att vakna till. Eftersom lampan blir stegvis klarare så hinner kroppen med lite bättre och man vaknar inte i full panik som man ibland gör av en vanlig väckarklocka. Det hjälper inte alla, men för vissa kan det iaf underlätta under de mörkaste månaderna.
annars tycker jag som sagt att du verkar ha goda vanor, så jag har inte så mycket att invända där. Det du kan fundera över är om det är någonting specifikt som gör att du känner dig nedstämd? Isåfall kunde det kanske vara en idé att tala med någon om det. Men man skall också komma ihåg att livet inte alltid går som ett helt rakt sträck, ibland går det uppåt och ibland neråt och det är helt normalt. Man får ha sämre perioder, för även det hör till. Men man måste själv klara av att avgöra när det är dags att göra någonting åt saken. Så därför tycker jag att du skall börja med att besöka hälsovårdaren.
Kram
Tessi