Underlivet
30.12.2020
Hej! Jag har hört mycket om när folk pratar om att man kan äta och dricka olika saker för att få ditt underliv att dofta gott. Men vad ska ens underliv lukta egentligen? Själv luktar mitt lite surt för tillfället men det går i perioder och majoriteten av tiden luktar det helt okej men det känns ändå som det kunde bli bättre.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.01.2021
Hej,
Det är en bra fråga, och någonting som många funderar över.
Det är ju helt enkelt så att det är meningen att underlivet skall dofta kön, inte som en blomsteräng eller nytvättade lakan. Ett friskt underliv har sin egen doft som är specifik för just den personen. Idag är vi ganska främmande för att uppskatta dessa "egna" dofter, men våra hjärnor uppfattar nog fortfarande signalerna. Precis som du skriver så kan doften ändra från en period till en annan, och det beror oftast på att slidans pH-värde ändrar, t.ex. i samband med var i menstruationscykeln man är, och givetvis beroende på hur man sköter sin hygien. Det är helt normalt att underlivet doftar kön - men om man själv upplever att det luktar direkt illa så tyder det ofta på att man har någon infektion eller obalans i pH-värdet.
Vissa källor säger att frukter, t.ex. ananas eller citrusfrukt skall påverka doften och smaken i våra underliv positivt, medan andra källor säger att det inte finns någon som helst vetenskaplig grund för detta, och att det enda som spelar någon egentlig roll är bakteriefloran. För att hålla bakteriefloran god skall man tvätta sig endast med vatten, aldrig tvål och inte heller några underlivsdeodoranter eller liknande. Det finns en ganska stor industri som tjänar pengar på att tjejer är oroliga över hur deras underliv doftar, och därför finns det just tvålar som säger sig vara anpassade för underlivet eller parfymerade trosskydd.
Jag tror att det bästa man kan göra för sitt underliv och för att det skall hållas fräscht är att tvätta med bara vatten, använda underkläder av bomull (inte syntetmaterial) och att sova utan trosor så att underlivet får andas. Doftsignaler är en väldigt viktig signal från kroppen på hur vi mår, så på sätt och vis är det ju ett väldigt enkelt sätt att hålla koll. Luktar det illa så är det dags att göra någonting - och det gäller allt från andedräkt till fotsvett.
Jag tror att du luktar helt normalt :)
Kram
Tessi