ungdomspsykiatri på sommaren
11.06.2019
Hej,,, roparnäs stänger väl ti midsommar? så vart hamnar man då om man behöver vård på avdelning? ge all info ni kan. behöver snabb hjälp. mår så skit Ganska anonym
Camilla Pitkanen3

Psykiatriska sjukskötaren/psykoterapeuten Camilla svarar
17.06.2019
Hej!
Ledsamt att höra att ditt mående inte är bra. Du funderar vart du hamnar om du skulle behöva sjukhusvård under sommaren och har redan hört att ungdomsavdelningen stänger. Den är stängd fyra veckor.  Det betyder förstås inte att du inte skulle få akut vård ifall du skulle behöva.  Akut psykiatrisk bedömning  av måendet finns tillgänglig vid din egen hälsovårdscentral vardagar under tjänstetid samt efter tjänstetid (och troligtvis under semestrar) vid dejourmottagningen på din hemort.  De läkare/skötare som jobbar på din hemort kan också vid behov konsultera personal inom psykiatrin i Vasa. Du kan också ringa dejourerande sjukskötare dygnet runt på tel 06-2132009 om du vill prata om ditt mående och fråga hur du ska gå tillväga för att få vård.
Om du av läkare bedöms behöva psykiatrisk sjukhusvård medan ungdomsavdelningen är stängd så är det i så fall i Åbo som vården inleds.
Hälsningar Camilla