Utbrott
17.05.2022
På senaste tiden har jag fått väldigt aggressivt humör till egentligen allt och alla förutom mina vänner, det måste liksom gå på mitt sätt som jag vill precis när jag vill annars får jag typ utbrott och egentligen är det vill min mamma som lider mest av detta för om jag t.ex säger att jag vill ha mat nu då jag kommer hem från skolan och hon börjar göra den så blir jag så arg på henne för att den inte är klar NUU utan måste vänta typ 5min…det kan också handla om att en bil kör förbi då jag inte vill så då skriker jag på den…t.o.m djuren får sig om dom vänder sig i sängen då jag inte vill…ja det är till alla och allt förutom mina vänner
Först trodde jag att det var typ mensdags snart eller att jag bara varit trött och irriterad efter en lång dag men det är varje dag och har varit det nu i typ två månader, vad beror detta på?

Ungdomsinformatör Kix svarar
23.05.2022
Hejsan!
Tack för din fråga. Jag kan bra tänka mig att det blir jobbigt för dig att känna så här mycket irritation och ilska mitt i allt. Men jag tycker det är bra att du är så medveten om det själv, och redan har försökt att fundera vad det kan bero på!
Vi är ju alla födda med lite olika temperament för det första, men temperamentet hålls ganska jämnt genom livet ända från att vi är barn, så det att du mittiallt NU är såhär lättirriterad så tyder ju nog på att det är något runtom dig/inuti dig som ändrat.
Först och främst så kan det här bero på hormoner. Visst, du är ju över den mest intensiva pubertetsåldern men ännu i den ålder som du är i nu så kan man känna av hormonella svängningar som påverkar humöret. Det är jobbigt, men det är också något som oftast lägger sig av sig själv.
Andra saker som kan göra att man plötsligt upplever mera ilska än vanligt är ifall man varit stressad under en längre tid, eller sovit för lite. En person i din ålder ska sova mellan 7-9 timmar per natt.
Om det är stress du upplever så kanske du har någon sorts sommarledighet på kommande snart där du får vila upp dig lite..?
Plötslig ilska kan också bero på om man har någon typ av konflikt i sitt liv, och så spiller känslorna ”över” på andra situationer än den huvudsakliga konflikten. Samma ifall man har mycket känslor överlag som man försöker ”trycka ner” – då kan de bubbla upp i form av irritation också när man inte vill.
Sen ska man förstås också komma ihåg att ilska är en helt naturlig och normal känsla som vi alla har. Men ifall det blir för mycket av den och det inte riktigt känns hanterbart så kan behöva prata med någon om det som man känner, och se ifall man kan hitta nya metoder att hantera ilskan på så det inte kokar över så ofta.
Något som jag rekommenderar åt dig så är att du skulle berätta åt din mamma om de saker som du just nu upplever, men att du väljer att berätta när du är så att säga i ”neutralläge” och inte när du redan är arg. Du kan exempelvis säga att du märkt att du varit lättirriterad och arg på sistone men att du inte riktigt vet vad det beror på, och att du tycker det är jobbigt för att du ibland blir arg också på henne fast du inte vill. Det kan kännas bra att få det sagt, eftersom man annars i såna här situationer kan börja känna sig dålig över hur arg man kan bli på den andra trots att den inte riktigt ”förtjänar” det. Så en förklaring kan vara på sin plats, och det kan börja kännas bättre av att prata om det. Om du är din mammas biologiska barn så kanske hon också i något skede har upplevt något liknande (pga delad genetik) ifall det här har hormonell grund.
Jag hoppas att den här extra irritationen du har just nu är av en sån art så den går om av sig själv så småningom, men det du kan göra själv för att underlätta är att se till ditt mående i det stora hela, som att hålla rutiner med mat, sömn och motion. Se också till att du har någonstans att uttrycka dina känslor, om det så är med vänner, i en dagbok, eller genom att göra något kreativt såsom att måla/dansa/syssla med musik. Att syssla med någon typ av mindfulness-övningar är också superbra för känslohantering. Mindfulness som begrepp kan kännas lite ”uttjatat och överanvänt”, men det har faktiskt bra bas i forskning att exempelvis meditation har positiv effekt på människor. Finns massa guidade meditationer också exempelvis på youtube. Att använda sig av sin andning är ett bra sätt att lugna sitt nervsystem när man känner att man håller på att ”koka över” på ett sätt eller annat. Alltså att ta några djupa och långsamma andetag innan man väljer att reagera på sånt som gör en upprörd.
Ifall det här inte går om med tiden och med att du tar hand om dig själv, så skulle jag rekommendera att du far och pratar exempelvis med en hälsovårdare/samtalsterapeut/kurator om det som du upplever. Beroende på var du befinner dig i livet så kan första kontakten vara studenthälsovården/arbetshälsovården/ditt lokala HVC.
Hoppas det känns lättare snart!
Kram, Kix