vad är det med mig
23.09.2018
hej. Vad jag har märkt är när jag lägger mig på dagarna o sover men sen när ja vaknar då mår jag inte bra. Blir bara arg orolig, gråter ibland utan nån anledning... och händer samma sak på nätterna när jag vaknar mitt på natten.. varför är det så????? konstigtjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.10.2018
Hej.
Jag kan konstatera att det du beskriver är helt normalt. Både småbarn och vuxna människor känner sig ofta helt ur form då de har sovit på dagen, men det är kanske mer tillåtet för småbarn att gråta och visa hur underliga de känner sig. På engelska kallas det för "sleep inertia" (sömn inertia), och beskriver just det tillstånd av groggighet, sämre reaktionstid, illamående och trötthet som känns just efter att man har vaknat. Så det kan förekomma både under natten och dagen, men på natten utsätts man oftast inte för det på samma sätt).
En teori är att det beror på att man har vaknat plötsligt i fel sömnfas, en annan teori säger att det beror på att blodflödet till hjärnan tillfälligt är sämre just då (det normaliseras under de kommande 15-30 minuterna).
Men det du beskriver är alltså helt normalt, och ingenting du behöver oroa dig över även om det känns obehagligt. Det gäller bara att ge sig själv lite tid att vakna ordentligt.
Kram
Tessi