Vad kommer läkaren fråga?
02.01.2019
Jag går rakt på sak. Jag har varit deprimerad en längre tid och har gått till en psykolog i några månader nu. Samtalen med psykologen har inte alls hjälpt och mitt mående har blivit allt sämre de senaste ca 2 månaderna. Därför ska jag få tid till en läkare som ska bedöma om medicin skulle vara bra för mig. Jag undrar alltså vilka frågor läkaren kommer fråga och sånt. Sigge
Camilla Pitkanen3

Psykiatriska sjukskötaren/psykoterapeuten Camilla svarar
07.01.2019
Hej,
Hej!
Tråkigt att höra att du inte börjat må bättre fast du gått hos psykologen.  Jag vet inte om det är såhär för dig men ibland kan man sätta onödig press på sig själv att man MÅSTE börja må bättre när man börjat gå hos någon för samtal. Man har hoppats väldigt mycket att måendet ska förbättras och så blir det bara sämre istället. Man kan också få för sig att andra människor t.ex. kompisar eller familjen förväntar sig att "nu börjar hen må bra igen" och så blir man besviken på sig själv när inget händer för man vill ju inte att andra ska vara bekymrade över en.
Det är bra att du fått tid till skolläkaren och jag förstår att det oroar dig om du har svårt att uttrycka hur du mår. Jag skulle nog säga att det tidvis kan vara svårt för alla människor att uttrycka sig om man mår psykiskt dåligt. Dels skäms man kanske och dels så är det svårt att beskriva när man är deprimerad eftersom depressionen gör att känslorna släcks ner, de finns där men man kommer inte åt dem. Vanliga frågor som skolläkaren kommer att fråga är hur länge du upplevt du varit deprimerad och om du minns om något speciellt inträffat före som du vet att var en jobbig upplevelse för dig. Du kanske inte kommer att tänka på något som direkt har ett samband (t.ex. olycka, dödsfall, relation som tagit slut eller förändrats) med när du märkte att ditt humör försämrades men då kan du behöva fundera längre bakåt i tiden. Det kan vara något som du reagerar på som pågått i familjen, med kompisar, i skolan osv en längre tid. Ofta är det inte bara en sak utan flera saker som råkat inträffa ganska nära varandra.
När det kommer till att beskriva svåra, jobbiga känslor brukar jag tipsa om att ta hjälp av andra metoder, t.ex. låttexter! Alla lyssnar vi på musik och oftast fastnar vi för låtar som på ett eller annat sätt speglar och berättar hur vi känner oss.  Så fundera vilken låt och text som bäst skulle ge en bild av hur du känner dig. Printa ut låttexten och ge den till läkaren. Då är det lättare för läkaren att ställa följdfrågor och lättare för dig att besvara dem. Det kan också vara en dikt, ett utdrag ur någon bok, (t.ex. dagbok) eller en snutt från någon film. Det kan vara bilder som beskriver hur du mår inuti också.
Du hittar säkert det som passar dig!
Jag önskar dig varmt lycka till inför läkarbesöket.
Hälsningar Camilla Pitkänen