Vad ska jag göra?
13.08.2020
Hej, min kompis mår riktigt dåligt och hon säger att hon har gjort det redan i flera år. Hon säger att hon har testat allt men att det bara blir värre och att hon inte kan känna igen sig själv nåmer. Och jag undrar vad jag kan göra för att hjälpa till? Orolig vän

Ungdomsinformatör Ida svarar
14.08.2020
Hej!
Kan förstå att det känns jobbigt, när man inte på nåt sätt kan ändra på hur hon mår. Man kan känna sig lite maktlös. Det verkar som din kompis har tappat hoppet om att hon ska börja må bättre. Det första jag kom att tänka på är – har hon varit helt ärlig med dom som hon pratat med? I många fall så har den som mår psykiskt dåligt fått tid till en psykolog eller kurator – men vågar inte berätta vad som egentligen tynger dem. Då blir det jättesvårt för psykologen/kuratorn att ge den hjälp som egentligen behövs. Kanske du kunde fråga upp detta av henne?
Jag förstår att du vill så gärna hjälpa henne och önskar att hon skulle må bättre, men det är inte ditt ansvar att fixa det. Lyssna när hon behöver någon att prata med och visa att du finns där för henne. Du kan mycket väl berätta din oro för henne – att du är orolig för henne. Du ska inte bära hennes problem, för det mår du inte bra av. Så kom ihåg att också ta hand om dig själv! Har du någon som du kan prata om detta med? Det är viktigt att du också får prata av dig när något känns tungt eller att du inte vet vad du ska göra. Du kanske kan prata med någon i din familj eller släkting.
Ta hand om dig! Hoppas verkligen det blir bättre med tiden. Du får alltid skicka in en fråga hit - precis när du vill och hur mycket du vill.
Kram, Ida