Varför?
11.06.2019
Hej.. jag undrar en sak... varför säger alla att ”ja nu då du har sommarlov mår du säkert så mycket bättre!” Men de gör jag int... helt ärligt mår ja sämre.. å javet int va ja ska ta mig till.. vi ska byta medicin snart men ja e så rädd att jag kommer måst Hamna in på psykakuten i Åbo... för så dåligt mår jag.. mamma säger typ att jag är oberäknelig och jag säger att jag klarar mig med gråten i halsen och kroppen som skakar...jag gråter i princip flera flera timmar om dagen och natten, jag vill bara må bra Anonym
Diana Sandelin

Specialsjukskötare i psykiatri Diana svarar
11.06.2019
Hej!
Jag vet inte varför de som säger det åt dig säger just så, kanske är det pga du nu har sommarlov och inte behöver ha pressen på dig av studierna? Många upplever att deras psykiska mående blir bättre när sommaren kommer då kraven minskar, vi rör oss mer bland folk, vi är på många sätt friare i mycket av det vi gör. Men för många spelar inte sommaren eller årstiden någon roll, det psykiska måendet är lika dåligt eller mindre bra oavsett årstid - eller att man börjar må sämre av flera orsaker (det kan vara brist på vänner, som tonåring för mycket tid med familjen/för lite egentid, för låg sysselsättning som beror på utbud och/eller brist på pengar osv). En del mår sämre psykiskt när våren och sommaren kommer, kanske är det pga det du nu mår sämre? Oavsett vad orsaken till att du mår dåligt är så är det viktigt att du går i stödsamtal eller terapi för att orka och för att få hjälp med din medicinering som nu ska justeras. Du har inte skrivit så mycket i din fråga till mig/Decibel, men om det är så att du inte har någon samtalskontakt så behöver din mamma hjälpa till att skaffa en sådan åt dig så att du ska kunna få hjälp med att må bättre. Om man mår dåligt så är det också viktigt att berätta om sina känslor och att släppa ut dem, som du gör med att gråta. Det är mycket viktigt att du pratar med någon vuxen/din samtalskontakt och berättar ifall du får tankar på att skada dig själv.
Ifall det skulle bli så att du blir intagen så försök se det på det viset att du då får hjälp för att du behöver få hjälp. Jag kan föreställa mig att det inte är lätt att tänka så, å andra sidan är det också tungt för dig att vara rädd för någonting som inte just idag kanske är aktuellt. Det är tungt att oroa sig för saker som kanske inte blir, försök fokusera på det som är idag.
Viktigt är också att fastän du kanske inte orkar göra någonting utomhus så sök dig ut, lägg dig på en filt i solen/skuggan och bara var där eftersom det hjälper lite att vistas utomhus. Jag hoppas att din nya medicin ska hjälpa dig att må bättre, att medicinen vänder det här nu så att du ska få börja må bättre och förhoppningsvis att du ska få må bra. Vad än det är som gör att du inte mår bra så är det viktigt att du bearbetar det med hjälp av vuxna.
Kram, Diana