Varför mår jag såhär?
03.10.2018
Hej! Jag är en flicka på 15 år som just nu inte alls mår bra, och jag vet helt ärligt inte vad det beror på.
Jag var mer eller mindre mobbad förra läsåret av några pojkar som kallade mig saker som t.ex. sminkhora, anorektiker o.s.v. och det har fortsatt lite in på detta läsår också. Jag känner mig konstant "bevakad", alltså att dessa pojkar lägger märke till allt jag säger och gör. Lärarna vet om detta och i slutet av förra läsåret togs det på allvar, men då började pojkarna istället bara ignorera mig och har gjort det till fram till för en månad sen, då de plötsligt, över en helg, gick från att totalignorera mig till att låtsas som att vi är bästa vänner och inget hänt mellan oss. Jag vågar inte lita på dem, för det verkar lite som att vår "vänskap" är falsk, men det känns som de förväntar sig att jag ska gå vidare och låtsas som att allt är bra mellan oss.
I samma veva fick en annan pojke känslor för mig och jag trodde jag hade känslor för honom tillbaka, för han var den enda som behandlade mig med respekt, men efter att han besökte mig för första gången fick jag en helt annan syn på honom och har haft ångest sedan dess, och jag vet inte varför! Han började behandla mig dåligt efter det, och vi småbråkade lite innan vi nu har brutit kontakten helt, och det är så olikt mig! Jag brukar inte bara bryta kontakten med någon sådär...
Jag känner ingen motivation till någonting längre, jag har ångest nästan hela tiden då jag är för mig själv och det känns nästan som att jag lever i en dröm, verkligheten känns liksom inte verklig. Det är jättesvårt att förklara när jag knappt själv vet vad det är jag känner, men jag undrar bara om det är normalt? Är det normalt att jag kanske bara har en dålig period just nu p.g.a allt som hänt?
Jag är helt enkelt bara trött. Trött på alla sociala krav, trött på att hela tiden behöva vara perfekt (jag vet ju innerst inne att man inte behöver vara perfekt, men prestationsångesten finns ändå) och trött på att behöva ta emot skit för att jag står upp för mig själv.
Detta kanske blev lite förvirrande, men jag kände att jag behövde skriva av mig och se om det finns någon fler som är i samma sits som mig, och om det är normalt att må såhär.
Tack! B

Ungdomsinformatör Ida svarar
10.10.2018
Hej!
Var rädd om dig själv! Som du säger så har de hänt mycket och de är självklart att de kan påverka humöret och måendet. Jag vill bara säga till dig att de kommer att bli bättre, de kommer inte att kännas så som de gör nu föralltid.
Ett tips som man kan göra för att lägga märke till de positiva händelserna i sin vardag är att skriva ner tre saker som gjort dig glad under dagen. De här kan du göra strax innan du går och lägger dig. De behöver inte vara jätte stora händelser utan de kan vara t.ex. ”hörde en låt som gjorde mig glad” eller ”var ut på en promenad”.
Som du nämner så är ingen perfekt och du duger precis som du är. Låt ingen påverka dig så du tror något annat! Du duger som du är! Så stå upp för dig själv som du redan gör!  Man behöver inte vara social med alla, utan man kan också njuta av egen tid.
Jag skulle gärna vilja att du pratar med någon om hur du känner och mår. Alternativt en kompis, förälder eller kuratorn (någon som du litar på). De hjälper ofta om man pratar med någon.
Ta hand om dig!
Kram, Ida