Venlaflaxin
05.12.2018
Hej jag började äta det antidepresseiva läkemdlet Venlaflaxin för lite mera än en månad sen. Tycker det har hjälpt mig på vissa plan men tycker att jag blivit mycke mer osocial och kan "spacea out" ibland och få svåra koncentrationssvårigheter. Kan ha svårt att hänga med i konversationer och kan få svårt att veta vad jag ska säga. Vet inte om dessa symptom bara är pga läkemdlet utan det är delvis säkert oxå från att jag har gått lite från och till med att röka cannabis och ta andra droger på senast. Jag hade nämligen ett drogberoende i nästan 3 år innan. Men har varit drogfri i flera veckor nu under hösten men på senast har det blivit taget lite mera, speciellt cannabis och amfetamin. Nu har jag bestämt mig att sluta helt med drogerna för de får mig att må skit.
Min fråga lyder, tycker ni att det är smart att jag fortsätter med läkemedlet trots dessa symptom jag fått? kalle123

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.12.2018
Hej.
Jag tror att du borde ta upp saken med den läkare som har ordnierat läkemedlet, men en vild gissning är att dina symtom INTE beror på Venlaflaxinet utan på amfetaminet, och antagligen i kombination med cannabis och Venlaflaxin. Det är knappast en överraskning att cannabis gör tankarna trögare och amfetaminet orsakar koncentrationssvårigheter??
Så om du kan sluta med drogerna så tycker jag absolut att du skall göra det i första hand och se om venlaflaxinet fungerar bättre då. Upplever du att du inte kan sluta med drogerna på egen hand så tycker jag att du skall be om hjälp med det. Du måste inte klara av allting på egen hand, det finns hjälp att få men ingen annan kan få dig att sluta om du inte har viljan själv, precis som ingen annan kan påverka din situation om du inte själv tar det första steget.
Kontakta i första hand den läkare som ordinerade medicinerna till dig, så får ni tillsammans göra upp en plan där du upplever att du får det stöd du behöver.
Kram
Tessi