Vet int vem jag e nåmer
29.12.2018
Under de senaste Åre ha ja vari rikti nere å typ aldri glad. Den enda gång ja e glad e vissa gånger som ja e me min bästa vän som betyder allt för mig. Ja bruk int prata om dehär me nån fö ja litar int på folk å speciellt int på mina föräldrar fö di tar mig alldri seriöst, lyssnar inte, och tror jämnt att di vet va som e bäst fö mej å att jag int vet fö ja e så ung. De e som att man har nå inuti sig som suger i sig all glädje å ersätter en me tomhet, rädsla och sorg. Ja vet int Vrf ja känner såhär, de kan va fö att ja har en väldigt stor hemlighet som jag bara berättat åt min bästis. Mina föräldrar ha märkt att ja int e mej själv å ha fråga hu de e men ja ha ba bortförklara mej.
Snälla hjälp

Ungdomsinformatör Ida svarar
03.01.2019
Hej!
Jag blir glad av att läsa att du har en bästa vän som gör dig glad och som du kan prata med. Det är viktigt att ha någon som man kan prata med. Som du nämner bär du på en hemlighet, och tror att det kan vara anledningen till att du mår dåligt. Och ja, de kan mycket väl hända. Är hemligheten så mycket av din vardag att du inte kan vara dig själv? Förutom då med din bästa vän? Jag hoppas att du efter en tid vågar berätta åt dina föräldrar. Det första jag skulle vilja be dig att göra är att ta kontakt med kuratorn på skolan. För du ska inte behöva må dåligt, och ibland behöver man hjälp av andra människor för att kunna börja må bättre. Om du inte vill gå ensam till kuratorn så kan du fråga av din vän om hen vill följa med dig, så du har ett stöd.
Om du väljer att gå och prata med kuratorn eller dina föräldrar och du känner att det är för tungt för att säga. Skriv ner dina tankar och känslor ner på ett papper. Du kan också skriva ner vilket stöd du skulle vilja ha från dina föräldrar, sen läs igenom det och ge det till kuratorn eller dina föräldrar.
Ta hand om dig!
Kram, Ida