Vet inte
17.09.2019
Tja. Jag hatar mig själv, har gjort det ett tag nu.
Vid starten av varje årstid får jag slumpmässiga depressiva dagar, jag mår generellt dåligt ungefär en till två dagar i veckan.
Vissa dagar vill jag gråta men jag kan inte pga skit.
Jag får ångest av i stort sett allt som händer. Jag har pratat med min flickvän om detta flera gånger och hon ber mig varje gång att söka hjälp men jag säger att jag inte behöver.
Jag får alla runt mig att må dåligt på nåt sätt, min flickvän har velat göra slut med mig typ fyra gånger.
Jag får lätt beslutsångest av vad som helst, ett enkelt exempel är i fredags då min flickvän frågade om jag ville ha en till taco och jag inte kunde bestämma mig och började må dåligt. Alla tycker det är skitjobbigt när jag inte kan bestämma mig och jag gillar inte att vara i vägen för folk.
Jag kan inte få ut allt såhär utan en riktig konversation men gör mitt bästa Sär barn

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.09.2019
Hej.
Precis som din flickvän så önskar jag att du skulle tala med någon. Du skriver att du inte behöver göra det, men jag tycker inte att det stämmer. Det behöver inte kännas så tungt som det gör för dig just nu, men jag tror att du behöver hjälp av någon utomstående för att ta dig upp.
Jag vet att en stor del av depressionen och nedstämdheten också handlar om att du har ångest över att du utsätter människor i din närhet för din nedstämdhet. Jag önskar att du inte skulle bestraffa dig själv genom att tänka så - men visst är det ju också tungt för omgivningen då någon mår dåligt. Oftast beror det ändå inte på att du skulle vara speciellt tung eller jobbig - utan mest på att det ÄR tungt att se på då någon man älskar mår dåligt.
Så om du vill göra någonting för dig själv (och därmed för alla andra) så kontakta ungdomsmottagningen på din hemort och se om de kan hänvisa dig vidare till någon som du kan tala med. Alla människor behöver tala ibland, och det att du mår dåligt behöver inte betyda att du alltid kommer att göra det, men jag tror uppriktigt att du skulle må bättre om du fick säga sakerna högt som du går omkring och grubblar över.
Gör någonting åt saken redan idag!
Kram
Tessi