Vet inte om jag kan sluta med p-piller fast jag vill
05.12.2021
Hej!
Jag har ätit p-piller pga kraftiga och oregelbunda blödningar sedan jag var 16. En del av mig skulle vilja sluta för att se vad kroppen skulle göra av sig själv utan att den styrs av p-piller. För när man äter p-piller är det ju egentligen inte riktig mens man har och inte har man heller ägglossning och p-piller kör ju mer eller mindre över kroppens naturliga funktioner istället för att vara en medicin som hjälper den att fungera på rätt sätt. Och det känns inte bra när jag tänker på det. Det känns inte som ett vettigt sätt ur ett långtidsperspektiv att ta hand om sin kropp.
Det fungerar nog allmänt bra med p-piller och för varje år som går blir mina blödningar mindre kraftigare. Och om jag har biverkningar som påverkar måendet på andra plan så är de antingen så svaga så jag inte vet av dem, eller så har jag vant mig vid dem så mycket att jag inte förstår att koppla ihop dem med p-piller. Och det oroar mig lite ibland. Vem vet om min ångest beror på p-piller eller om livet bara allmänt triggade ångesten där kring 16-årsåldern ändå?
Att jag aldrig levt i en vuxen kropp utan p-piller och egentligen inte vet hur den fungerar är något som oroar mig ibland. Och att läkare är så snabba att bara ordinera p-piller så fort något inte stämmer med mensen, utan att någon läkare vill undersöka vad mina svårigheter med mensen berodde på. Jag har i år försökt fråga en läkare om de kunde undersöka vad det beror på, men läkaren sa bara att det är ingen vits att undersöka, för det som jag kunde ha, t.ex. pcos eller von Willebrands sjukdom, så medicinerar de ändå med p-piller, så läkaren tycker jag lika bra kan fortsätta äta p-piller utan att bli undersökt.
Skulle en diagnos ha någon betydelse? Det kändes inte som att läkaren tog mig på allvar så jag vet inte vad jag ska tro? Finns det andra sätt att medicinera riklig mens än p-piller?
Om jag slutar med p-piller för att testa om min kropp klarar sig av sig själv utan att jag får så kraftiga symptom som i tonåren, och det visar sig att det är outhärdligt, så menar läkaren att risken för blodproppar ökar om man slutar med p-piller och sedan börjar med det igen. Så jag kan inte heller bara sluta för att "testa" hur det skulle gå.
Jag har inget behov av p-piller som preventivmedel, utan endast pga kraftig mens.
Så det känns som att jag sitter fast. Att ingen vet vad som kommer hända om jag slutar med p-piller och ingen vill undersöka varför min mens är som den är och så sitter jag här och är tvungen att äta p-piller resten av livet, utan att jag själv riktigt kan påverka situationen eller ha så mycket att säga till om.
Jag har hört det kan ha negativa konsekvenser för ens hälsa senare i livet om man äter p-piller för länge. Och så är jag allmänt frustrerad över att det verkar som att förståelsen för menstrualhälsa är nästan frånvarande. Jag vet ingenting och läkarna verkar inte heller ha så mycket råd att ge mig.
Så jag undrar om jag alls har några alternativ? Vart kan jag vända mig? Eller hur ska jag förhålla mig till situationen? Lina
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
15.12.2021
Hej,
Jag förstår. Tack för din historia.
Jag tycker du kan kontakta en gynekolog. Mitt bästa tips är Lilja mottagningen i Vasa. Detta för att du ska få en möjlighet för en bättre vård och bättre förklaring. Läkaren har absolut rätt i att du har den symptomlindring som är allra bäst när det kommer till dina besvär; alltså p-piller. Men det finns också mediciner du kan ta endast under mensen för att minska blödningen. För att få en regelbundenhet finns tyvärr inget annat än just p-piller.
Att sluta med p-piller för att se hur din mens beter sig idag är absolut inte farligt! Att skrämmas med propprisk är inte snällt! Du kan absolut sluta med dem om du vill, och sen börja igen. Dock är det kanske önskvärt såklart att man inte håller på och slutar och börjar och slutar och börjar tiotals gånger. Så gör det du, och få svar på din fråga om hur din mens är just idag - som du säger kan den ha ändrat karaktär HELT OCH HÅLLET och kanske komma regelbundet nu. Det är vanligt med oregelbunden mens när man är ung. Kom ihåg att oregelbunden mens inte är något farligt alls, men såklart kan det bli lite tuffare att bli gravid om du önskar det - detta pga att ägglossningen kommer mer sällan.
Att äta p-piller så länge man behöver det (om det så skulle vara hela ens liv) är absolut inget negativt! Många många kvinnor behöver det för att kunna leva ett någorlunda normalt liv - utan hårda smärtor eller rikliga besvärliga blödningar. Om man sen önskar bli gravid slutar man såklart under den perioden, och börjar igen efter man fött. Så! Det jag vill säga är att p-piller inte är farligt och heller inte ”störande” för din kropp. När du sedan slutar med dem kommer du återgå till din normala menscykel småningom (kan ta 3-6 månader, för vissa kommer menscykeln igång direkt)!
Men - jag tänker att du skulle må bra av att få en diagnos och av att få träffa en läkare som LYSSNAR på dig. Dessa fina läkare kan du absolut hitta på mottagningen Lilja! Rekommenderar varmt!
Kram!
Malin