jobbig ålder
01.03.2020
Hej jag mår inte så bra just nu. Jag har bra och starka band med mina vänner men jag är inte direkt den populäraste i skolan och hänger inte med dem coola.. På ett litet ställe snackas det så mycket skit och jag tar åt mig allt för mycket av vad som sägs, jag mår piss av att veta att någon tycker illa om mig. Det tynger verkligen på mig, sociala medier gör mig också väldigt stressad, dehär med likes vem som avföljer osv. Jag vet inte hur jag ska sluta bry mig om allt, för jag blir sårad för det minsta lilla som kanske inte betyder något.

Ungdomsinformatör Ida svarar
02.03.2020
Hej!
Så bra att du har vänner som du har starka band med – det är dom som är viktiga. Ifall det är någon som är elak mot dig, så ska du absolut berätta det för någon på skolan t.ex. en lärare, skolhälsovårdare eller kurator. För ingen har rätt att säga elaka kommentarer åt någon och sedan så är det som inget hade hänt. Dom borde få veta att det sårar och att de inte kan behandla människor bara hur som helst.
Ett annat alternativ är att du säger till dem ”sluta” eller ”det där är inte okej att säga”. Öva dig att säga dom orden, så kanske det kommer lättare när det väl händer.
Sociala medier, jepp det är knepigt ibland att inte bli påverkad eller att inte alls bry sig eftersom det är en stor del av ens vardag. Sätt mer fokus på dina vänner – som jag nämnde tidigare det är de som är viktiga. Gillar dina vänner din bild och följer dig, det är bra. Strut i om någon avföljer(lättare sagt än gjort, det förstår jag), för det händer alla som har ett konto just att någon avföljer en, så du är inte ensam om det. Det som du kunde göra med sociala medier, är att när du märker att det gör så att du blir på dåligt humör – stäng ner det för en stund. Ställ dig frågan: Spelar det någon roll att det här har hänt? Sen så fundera över vilka dina vänner är som du tycker om och som visar att de finns hos dig. Du tänker helt enkelt på det positiva som du har irl. :)
Jag hoppas detta gav dig något iaf som kan få dig att må bättre. Kom ihåg att du duger precis som du är. Ta hand om dig! :)
Kram, Ida