Känner mig värdelös
05.04.2022
Hej decibel! Är en tjej som går i 8an och känner mig helt värdelös just nu. Har varit borta största delen av läsåret (skriver i hemliga rutan varför) och missat super mke, håller på att ta igen allt så ja ska få betyg och slippa gå om åttan men de är så jävla jobbigt, hela skolårets uppgifter ska ja göra på 2 månader+ de vi gör i skolan just nu+ va med familj och vänner+ fritidsintressen. DE GÅR INTE. Har haft problem med att äta också (de var jag som skrev för några dagar sen frågan med rubriken "ätstörningar?" Så har typ ingen energi för att ja äter dåligt. Känner mig typ deprimerad, orkar inte med något. Super jobbigt att ta mig ur sängen på morgonen, orkar knappt göra ngt utan att behöva sätta mig ner och vila. Idag har ja varit hemma från skolan pga migrän, men de gick över till eftermiddagen. Vad gjorde ja på eftermiddagen? Inte ett skit. Försökte i flera timmar sätta mig vid skrivbordet för att göra lite läxor men klara int av de, låg bara i sängen. Känner mig som en dålig vän, är alltid på dåligt humör och då klagar folk på att ja är så negativ. Om ja låtsas va glad och dom får veta så är ja dum för att ja ljuger. En av mina nära vänner har sagt åt mig att ja mst börja ta tag i livet och börja ta hand om mig själv. Ja duscha, första gången på en vecka, hon blev arg för att ja int svara på 40 minuter då hon skrev ngt till mig. En annan gång spela ja med henne men tog paus för att äta, då blev hon sur för att ja tog för lång tid på mig. Hur ska ja kunna ta hand om mig själv om alla blir sura på mig då ja gör det? Då ja skiter i mig själv och sätter alla andra först så gör ja fel. Då ja gör ngt för min egen hälsa så gör ja också fel. Orkar inte leva såhär. Vill inte dö, vill bara att ja ska få ett bättre liv. Alla är besvikna på mig, mina föräldrar e sura om ja inte gör några läxor nån kväll, fast orsaken till att ja int gör dom är att ja är helt utbränd och knappt orkar skriva en mening eller räkna en uppgift innan ja vill lägga mig på golvet och gråta. Hur ska ja göra? Ja orkar inte med ngt längre, de enda ja orkar göra är ligga i sängen eller på golvet. Har en hel hög med skoluppgifter jag mst göra för att slippa gå om åttan, och dom ska va gjorda på två månader samtidigt som jag är helt utbränd och inte klarar av att jobba längre stunder. Orkar inte va social, blir trött av att vara med människor och har alltid migrän dagen efter ja varit en hel dag i skolan. Jag hatar min kropp, armarna för smala, magen konstig form och benen för tjocka. Ansiket är osymetriskt, för många olika färger, för mke prickar och fläckar och kinderna och hakan för tjocka. Börjar må illa vad ja än äter. Hur ska ja leva om ja känner mig som en stor besvikelse? Vill bara ligga och gråta, orkar inte med något, får huvudvärk av precis allt, mår illa hela tiden. Hur ska ja klara att göra allt skolarbete och va social varje dag, jag klarar inte av att va bland människor. Ja hatar människor. Man mst va så jävla perfekt för precis alla, annars duger man inte. Mst va glad och positiv, svara direkt ngn skriver ngt och vara aktiv 24/7 på alla sociala medier. Annars är man en dålig människa och en besvikelse. För alla andras liv kmr före mitt. Jag mst alltid finnas där för alla andra. Jag måste lyssna på folk som ventar åt mig och skriver massa saker utan att tänka om de kan va triggande för mig. Jag mst lyssna på alla som mår dåligt och sen hjälpa. Jag mst övertala folk att inte ta livet av sig. Men vad händer om jag mår dåligt då? "Sluta tjata du är så jävla negativ". "Orkar inte höra på dina problem varför tror du att ja kan hjälpa?" "Du har inte rätt till att må dåligt över mat, de finns barn som inte får mat, seriöst skärp dig, gå och ät de är inte så fkn svårt" "ditt liv är så bra, fattar int varför du mår dåligt". "du mst börja gå till skolan mer, kom igen du kan inte fortsätta såhär." "Du mst ta tag i ditt liv, du kan inte sitta och gråta i ett hörn hela tiden." De är några av kommentarerna jag fått. Värsta delen? Det om att jag inte har rätt till att må dåligt över mat kom från en person som kämpat med ätstörningar. Det om att ja mst gå till skolan mer kom från en person som inte varit i skolan på flera veckor. Det om att ja mst sluta sitta och gråta i ett hörn kom från en person som tidigare den veckan skickat flera ggr att den satt och grät utan anledning. Varför grät jag? Min katt hade sprungit bort. Personen visste om det. Men det är alltid jag som gör fel. Varenda jävla gång. Enligt varenda jävla person. Så just nu vet inga av mina vänner om att jag har de svårt, för om ja säger minsta lilla, typ "ja har haft en dålig dag" så säger dom åt mig att ja ska sluta klaga, ta tag i mina problem och sluta lägga alla mina problem på dom. Jag sa bara att jag hade en dålig dag. De blir inte bättre av att mina närmaste vänner kmr och säger åt mig att mina problem är för små för att må dåligt över. Men sure, om de e så dom vill ha det, det var sista gången jag berätta ngt åt dom. Vad ska ja göra? Orkar inte leva mitt liv såhär längre. Är trött på att vara en besvikelse för alla. Deprimerad skitunge

Ungdomsinformatör Kix svarar
11.04.2022
Hejsan!
Tack för din fråga, det var bra att du skrev in, låter som att det är väldigt mycket som trycker dina tankar och känslor just nu. Förstår att det känns som för mycket för dig att bära på ensam just nu, och att du borde få någon typ av hjälp eller någon att prata med om det här, för att kunna börja reda ut trådarna. Sånt kan vara svårt att göra själv.
För det första så beklagar jag att du har migrän, det kan verkligen bli jobbigt, hade själv det ibland när jag var yngre. Men jag hoppas du har fått någon typ av medicinering för det..? Vanliga huvudvärkstabletter och sånt hjälper ju inte riktigt när det är migrän, utan det måste vara skild medicinering för det. Ifall du redan har medicinering så tycker jag ändå att du borde uppsöka en läkare igen för att berätta om dina symptom, eftersom det låter som att du fortfarande lider av det här ganska mycket. Det kanske finns en annan medicinering som skulle passa bättre. Oavsett, du borde boka en tid till sjukvården för att se över det här (eller så ber du dina föräldrar boka en tid), det ska inte behöva begränsa ditt liv så här mycket. Du borde också diskutera ditt illamående (det som du skrev om i förra frågan) med sjukvården, så att man kan börja utreda det. För sådär ska det inte behöva vara. Eftersom du nämnde migrän, så kanske det vore skäl att också utreda bukmigrän (också kallat magmigrän)..? Symptomen är återkommande smärtor runt naveln, blekhet, illamående och kräkning, ofta med samtidig huvudvärk, och kan också göra en känslig för ljud och ljus. Det börjar vanligen när man är barn, och övergår i vuxen ålder till ”vanlig huvudvärksmigrän”.
Det som är lite problematiskt i ditt fall är ju också att migrän (och huvudvärk, och illamående, och andra fysiska saker) kan också bli triggat av stress. Och det låter som att du överlag är stressad, så det här kan lätt bli en dålig cirkel. Typ såhär: du är stressad, så du börjar må illa, och sen blir du stressad över att du mår illa, vilket gör att du inte kan göra nåt, och så blir du stressad över det, och börjar må ännu mer illa. Det låter som att du skulle behöva lite time out och vila ut din kropp och ditt huvud, "återställa dig själv" så att säga. Vi pratar i västvärlden ofta som att psyket och kroppen skulle vara helt olika enheter, men de påverkar nog varandra mycket.
Jag förstår att du vill gå ut högstadiet i samma takt som de som du börjat med. Men kan också förstå att det blir överväldigande med alla uppgifter på en gång. Jag hoppas att skolan gör sitt bästa för att hjälpa dig på traven där? Kanske får du någon typ av specialundervisning för att komma ikapp? Om inte så tycker jag att du kan be om det, om du känner att du behöver hjälp med att strukturera upp uppgifterna.
Men så vill jag tillägga att även OM det skulle bli så att du inte går ut samtidigt som de andra utan behöver lite mera tid på dig – så är det också ABSOLUT okej och inget att skämmas över! Det kan kännas jobbigt i stunden ifall det blir så, men om det är för din egen hälsas skulle (både den mentala och den fysiska) så är det värt det. Du behöver lyssna på dig själv och vad du orkar med. Det är på inget sätt ditt fel att det har blivit så här. Det här är en period i ditt liv som är tung, jo, men du har ett långt liv kvar så det kommer hinna bli annorlunda. Ingen vits att stressa och må dåligt, ifall det går att göra på något annat sätt. :) Du har redan mera ”på ditt bord” än vad de flesta har, så ge dig själv ingen sk*t för ifall du inte orkar med allt. Det att du försöker visar redan på stor kämparglöd från din sida, och det ska du vara stolt över!
Det är synd att du inte upplever det stöd från dina vänner som du skulle vilja ha. Det är klart att du ska få ventilera dig om dina tankar lika mycket som de gör. Dina känslor är lika mycket värda, och du är värd att ta hand om din hälsa, även om det då betyder att du inte kan svara omedelbart på meddelanden. Du ska inte behöva känna att du på nåt sätt ska ”bära” dina kompisars mentala hälsa också. Man kan finnas där som stöd, men sist och slutligen så är alla ansvariga främst för sig själva.
Jag kan tänka mig att det är triggande när folk uttrycker sig sådär klumpigt som du nämnde. Speciellt eftersom du berättar att det är människor som själva gör de saker som de har åt dig för. Det här låter som ett psykiskt fenomen som kallas för projektion. De flesta människor sysslar med det på en eller annan nivå utan att riktigt vara så medvetna om det alla gånger. Projektion innebär att man sätter över en egenskap som finns i en själv (oftast något som man inte tycker om med sig själv) i någon annan, för att få bort den känslan från sig själv. Exempelvis personen som själv hade problem med mat, så satte över sin frustration med sig själv i dig genom att säga till dig att ”gå och ät det är inte så fkn svårt”. Så det säger mycket mera om dem än vad det säger om dig.
Jag hoppas att du har någon som du kan prata med om allt det här, helst någon som är lite utomstående och neutral. Jag skulle absolut rekommendera att du går till exempelvis kuratorn ifall du inte redan har gjort det. Jag kan höra att du skulle må bra att få ha en egen plats där du kan ventilera dina tankar. Skolhälsovårdaren kunde vara en annan sån person, eller om ni har en skolpsykolog på plats.
Ett anonymt alternativ är Ärligt Talat-chatten, där får man chatta om sånt som trycker en, anonymt. Och förstås så får du ju också skriva in hit igen :)
Jag hoppas det reder sig för dig snart! Ha tålamod, sök upp sjukvård så du kan få rätt hjälp/medicinering, våga be om mera hjälp från skolans sida, låt saker ta den tid de behöver, och framför allt – VAR SNÄLL MED DIG SJÄLV.
Många kramar,
Kix
P.S, Jag hoppas att din katt har kommit tillbaka <3 De är värdefulla familjemedlemmar.