Känsliga låtar
09.04.2020
Hej, jag har alltid gillat att lyssna på gruppen The Script. Jag brukar lyssna på de ofta. Senaste tiderna har jag lyssnat på låten ”if you could se me now” låten är mycket känslosam. Jag lyssnar inte så mycket på den nu men den sitter i huvudet och när jag tänker på den är det så man vill börja gråta. Jag vill inte göra det. Hur ska man sluta tänka på den låten ? Musik

Ungdomsinformatör Ida svarar
14.04.2020
Hej!
Är det något speciellt som du blir ledsen över när du hör eller tänker på låten? Tänker du  t.ex. på en person, en händelse eller något som du är rädd för?
Det är ganska häftigt att vårt humör och våra känslor kan påverkas av låtar, det är både positivt och negativt. T.ex. är vi glada och hör en glad låt, så kan känslan förstärkas.
Det är svårt att säga hur du ska göra för att inte tänka på låten. Det kan ju hända att det är ännu svårare för dig att inte tänka på låten när du sätter ett måste att du inte ska tänka på låten. Så till att börja med – tillåt dig själv att vara känslosam och gråta ifall det känns så. Det är bra att gråta ibland, så va inte rädd för det.
Sök andra låtar att lyssna på, ta en paus från The Script en stund och lyssna på något annat. Ta hand om dig! :)
Kram, Ida