Mår dåligt
24.04.2020
Jag mår inte så bra just nu. Har varit lite så hela året men allt blev så mycket värre när coronan kom till Finland och skolorna stängde. Jag vet att det i alla fall skulle bli lite bättre om jag fick gå i skolan som vanligt. Jag har världens sämsta självförtroende och det känns som att jag är den fulaste, tjockaste, sämsta och äckligaste människan som finns. De gånger som jag faktiskt är genuint lycklig är när jag träffar nån kompis. Det blir det ju inte riktigt lika mycket med nu när man inte är i skolan och dessutom borde stanna hemma pga coronan. Skolan var bra att vara i för då hade man annat att tänka på och fastnade inte i dåliga tankar. Distansskolan är ganska jobbig tycker jag, har inte lika mycket motivation och det är svårare också. Jag brukar ha lätt för skolan och visst klarar jag uppgifterna men det är inte riktigt lika lätt. Som att inte det här skulle räcka så har jag lätt för att hitta på saker som inte stämmer. Jag är konstant rädd att någon ska sluta tycka om mig plötsligt eller liknande. Jag inbillar mig saker och får ångest och det tar ett tag att skaka av mig tanken. Vad ska jag göra? Jag orkar inte må dåligt längre. Blåa spindeln

Ungdomsinformatör Ida svarar
24.04.2020
Hej!
Tack för din fråga! Vad bra att du skrev in en fråga hit, och att du har kunnat sätta ner va du känner i text. För det första du duger precis som du är, och de tankar du har nu kring dig själv behöver du ändra. Skulle du kunna säga det du tänker om dig själv som en kommentar riktad till någon av dina vänner? Det brukar vara bra att fundera över det, för om du inte skulle säga det till en vän så ska du inte säga det till dig själv. Så prioritet ett skulle vara att du lär dig att vara snäll mot dig själv – lägg märke när du tänker något negativt om dig själv, sen så avbryter du tanken och ger dig själv en komplimang(och jo, det finns många fina och bra egenskaper som du besitter). Här kan du läsa mer om olika tips på att stärka sin självkänsla.
Det är självklart att måendet påverkas när ens vardag ändras, och speciellt nu. Vi kan inte göra precis vad som helst eller umgås med vem som helst. Det är bra att du mår bra av att vara med kompisar, kunde du t.ex. ringa videosamtal med någon kompis varje dag? :)
Angående skolan och skoluppgifter så tycker jag att du ska ta kontakt med någon lärare på skolan, som troligtvis kan hjälpa dig och fundera över vad du kunde göra för att få mer motivation. Fastän du inte är i skolan och inte ser lärarna så betyder det inte att de inte finns där för att hjälpa. Tveka inte att ta kontakt.
Utgående från det du skriver så är du medveten om att det endast är inbillningar, varför skulle någon ens sluta att tycka om dig? Det är hjärnspöken. Det är många som är ensamma nu, alla är i samma situation och har tagit distans från vänner och skola/jobb. Så oroa inte över det! För att kunna skaka av sig de negativa tankarna/hjärnspöken, så kan du testa att skriva ner dem på ett papper för att bara få skriva av dig – ibland så kan man förstå att det är tankar som inte stämmer om man ser dem framför sig. Det vore bra att du pratar med någon av dina vänner eller någon av dina föräldrar, att få prata av sig kan göra att ångesten lättar för då är du inte ensam i dina tankar – du har någon som du kan dela dina tankar med.
Det är jobbigt just nu, men det kommer att bli bättre, håll ut! Ta hand om dig!
Kram, Ida