Min kompis mår inte bra
25.12.2019
Hej, ja tror att min kompis int mår nå bra och ja funderar om ja kan gör nå åt det. Hon har jätte dåligt självförtroende och tror int på sig själv.
En person som stod henne nära gick även bort för ett halvår sedan, och den personen som hon var/(är fortfarande) kär i lurade typ henne så att hon trodde att de kunde bli tsm, fast detta hände ju inte.
Nu har hon slutat äta skolmaten (hon äter bara sallad och bröd). Där hemma äter hon nog vad jag vet men det är för att föräldrarna inte ska märka.
Hon ha gått ner i vikt och hon vill inte äta för hon tycker att hon har ful kropp. Ibland är hon hungrig men hon äter inte ändå.
Hon gråter nästan varenda dag och hon mår psykiskt jätte dåligt.
För någon vecka sedan skulle hon gå upp från sängen. Hon fadea lixom ut där och sen vakna hon typ 10s senare av att hon stod 1 meter bort och dunka mot skåpet. Sedan fick hon helt panik och börja hyperventilera. Vad beror detta på??
Hon har redan talat med en psykolog en gång men hon vill int göra det något mera. Finns det något jag kan göra fö att hon ska börja må bättre? Tomte

Ungdomsinformatör Ida svarar
27.12.2019
Hej!
Din kompis är lyckligt lottad som har en vän som dig – en vän som bryr sig och finns där. Det du kan göra är precis det, visa att du finns där för henne. Fråga hur hon mår och fråga av henne om det är något som du kan göra för henne.  Det som hände henne , när hon föll och hyperventilerade - det kan handla om en panikattack.
Det vore verkligen bra ifall hon fortsatte prata med en psykolog eller med kuratorn. Hon borde ge det en chans, för efter en gång så kan man inte veta om det kommer att hjälpa eller inte. Hennes mående kommer inte att svänga till det bättre över en natt eller efter ett besök till psykologen, det krävs att hon har tålamod och ger det tid OCH att hon tar emot hjälp samt ber om hjälp.
Jag länkar här till våra infosidor om självförtroende och självkänsla - där finns det konkreta tips på vad man kan göra för att höja sin självkänsla. Kanske du kan tipsa någon övning till henne?
Kom ihåg även att du inte ska bära på hennes problem. Du kan inte lösa hennes psykiska mående - du kan finnas där som stöd, ge tips och lyssna när hon behöver prata. Men det är hon som kan ändra sitt tankesätt och hon är den som kan göra nåt för att börja må bättre.
Kram, Ida