Orkar ingenting...
08.06.2020
Ja e helt orkeslös o vet int varför. Ja sover 10h om natten o på dagen ligger ja mest i sängen eller sitter vid datan. Men ja äter fem gånger per dag o går ut med hundarna en gång. Ja försöker verkligen göra saker. Ja gör små saker på rummet som typ ritar såklart. Orkar int me familjen o vännerna, orkar int göra nånting sådär mer alls ändå som att träffa vänner/idrotta. E helt apatisk o ledsen 247 :( Ibland får ja ryck o typ städar mitt rum eller lagar mat men 95/100 e det så här det e. Ja vet int om jag bara är lat eller om det e fel på mig. Efter att ja gjort något blir jag ba såå trött o kollapsar på soffan. Ja vill så hemskt gärna orka leva ett normalt liv... lat eller vad

Ungdomsinformatör Ida svarar
09.06.2020
Hej!
Jag förstår att det känns jobbigt att känna sig ledsen och orkeslös - utan att egentligen veta vad som orsakar de känslorna. När du känner dig ledsen vad är det för tankar du har då? Kunde du skriva ner dem på ett papper? Bara för att du ska få mer konkret hur dina tankar går när du känner dig ledsen och orkeslös.
Vad har du för tankar om dig själv? Tycker du om dig själv? Här kan du läsa mer om hur man på egen hand kan stärka sin självkänsla. Det är oerhört viktigt att man är snäll mot sig själv – så ifall du har många negativa tankar om dig själv så ska du jobba på att avbryta dem och istället ge dig själv komplimanger. Denna förändring kommer inte att ske över en natt, så ha tålamod och ge inte upp!
Tillåt dig även att vara trött ibland, det är helt normalt och ibland behöver vi bara en kväll eller en dag där vi inte gör någonting. Fastän det känns tungt att träffa vänner, familj och att idrotta – ta dig tiden att göra det ändå. Förstås ska du umgås med sådana människor som du tycker om och som ger dig energi.
Sist, men absolut viktigaste – prata med någon om hur du mår. Berätta för någon av dina vänner eller någon i din familj. Våga berätta och våga be om hjälp.
Ta hand om dig!
Kram, Ida