Orolig
13.07.2020
Hej, jag har grov panikångest sen flera år tillbaka och tagit tag i mitt mående då jag inte klarade av vardagen mer. Jag kontaktade min tidigare terapeut och vi fick in en träff. Problemet är nu att min ångest är ohanterbar, haft panikattacker och är rädd för att det ska hända något eller att jag inte klarar av den och/eller skadar mig själv. Min terapeut har nu semester och vet inte vad jag ska göra. Försöker bara ta en dag i taget och göra saker så tiden går fortare. Ångestfylld tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.07.2020
Hej,
Jag förstår att det är tungt just nu. Bra att du hann träffa terapeuten innan hen gick på semester, men jag förstår också att det känns väldigt otryggt just nu. Då hen kommer tillbaka får ni ju fortsätta där ni slutade, men just nu är huvudsaken att vi får dig igenom de veckor som du känner dig helt ensam.
Om du känner att din ångest blir ohanterbar kan du kontakta psykiatriska jouren vid sjukhuset. Där finns en psykiatrisk sjukskötare som svarar i telefon dygnet runt. Du kan också ringa till kristelefonen på Mieli.
Finns det någon person i din omgivning som du kan tala med eller som kan finnas där för dig just nu då du skulle behöva det? Tveka inte att be om hjälp om det känns som att det blir för mycket för dig. Här finner du också länkar till andra hjälptelefoner eller chattar. Det går antagligen inte att jämföra med hjälpen du får av din egna terapeut, men poängen skulle vara att du håller dig ovanför ytan tills hen kommer tillbaka.
Många kramar
Tessi