Prata med en psykolog
29.02.2020
Hej!
Jag mår int så bra å har int nån ti tal me å känner verkligen att ja behöver hjälp fö orkar int. Ja ha fundera ända sen 2år tibaka att ja sku far å tal me nån psykolog men he ha aldri blivi nå. He e lite svårt ti få he gjort fö vill int tal me mina föräldrar om he. En gång prata ja me min mamma om he men hon sa bara hon sku funder på he å sen blev int e ti nå. Hu ska ja gör? Å var finns he psykologer som ja kan far å tal me? Å hur tar ja kontakt me dom? Sku vila tal me nån så snabbt som möjlit.
Anonym

Ungdomsinformatör Ida svarar
02.03.2020
Hej!
Tack för din fråga! Vad bra att du själv har kommit fram till vad du behöver. Jag skulle råda dig att ta kontakt med skolhälsovårdaren eller kuratorn på din skola. Dom finns till för att hjälpa och du kan kanske prata med kuratorn eller så kan de hen hjälpa dig att få kontakt med en psykolog. Det finns i din hemkommun skolpsykolog, sök på google "skolpsykologen din hemkommun" - så får du läsa mer om det och ifall den kunde passa dig. :)
Det är verkligen synd att din mamma inte har tagit upp det till diskussion efter att du pratat med henne. Kan det vara så att hon funderar på den än? Är det längesen du pratade med henne? Prova prata med henne igen och fråga ifall hon funderat på det något.
Ta hand om dig!
Kram, Ida