Sjukskriven?
16.02.2020
Hej, jag går i gymnasiet och mår inte bra alls. Det är en börda att ta sig till skolan och allt annat i livet gör inte det hela så mycket bättre. Jag orkar med skolarbete, jag orkar bara inte vara i skolan. Går det att få sjukskrivning från skolan? I någon eller ett par veckor typ? Vart ska man gå i så fall och vad ska man säga?
snälla hjälp

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
17.02.2020
Hej,
Visst går det att bli sjukskriver även då man går i skolan. Om du i detta skede går till en psykolog eller har någon samtalskontakt så kanske den personen kan hjälpa dig fundera över vad det är du behöver, om det är att ta paus helt från allting ett tag, eller om det skulle vara bättre att försöka dra ner på tempot genom att t.ex. skuta upp vissa kurser i skolan. Det finns för- och nackdelar med båda två - så det handlar nog mest om i vilket skick du är själv.
Jag rekommenderar att du börjar med att fundera på det, och efter det kan du antingen tala med någon lärare i din skola (t.ex. studiehandledaren). Från skolans sida önskar man ju nog att eleverna skall må bra och kunna genomföra sin skolgång - så det ligger i allas intresse att du orkar. Då är kanske rätt sätt just det att du skjuter upp några kurser nu. Om du blir sjukskriven så avbryts ju all kurser du har på gång - och då kan det i sin tur göra tröskeln högre att komma tillbaka och fortsätta eftersom du måste ta igen det du har missat.
Men om det känns som att sjukskrivning är rätt sätt så behöver du tala med en läkare. Då kan du kontakta hvc och boka en läkartid via dem. Huvudsaken är ju att du skulle börja må bättre <3
Kram
Tessi