Skolan? nejjj faan
21.10.2019
Hej jag är en 13 årig tjej och här kommer en fråga. Nu kommer skolan igen efter ett skönt höstlov men inte skön nåmera då man inte kan somna och halkar in på 5 timmars sömnen pga skoldeppresions tankarna, fan ja vill inte, hela tiden ska nån påpeka nånting, hela tiden ska folk påminna en om jävla tider man vill glömma alltså jag orkar inte snart mera som seriöst. Va ska ja göra typ Agudboi

Ungdomsinformatör Ida svarar
23.10.2019
Hej!
Vi hinner inte göra allt och det finns inte möjlighet att vi skulle klara av det heller. Ibland har man för hög press på sig själv och tänker ”jag borde göra det och jag borde gör det...”. Kom ihåg - en sak i taget. Kan du prata med någon om hur du känner och mår? Om du skulle få berätta till någon om hur du känner och vad som gör att du får dom tankarna som du har. Så kan det hända att det känns lättare, att du får hjälp och stöd av någon.
Har du hög press på dig själv? Vad är det som nån påpekar? Är det negativa kommentarer? Ifall människor säger något negativt eller elakt till dig så ska du säga ifrån och berätta att du blir sårad/ledsen/arg.
Du duger precis som du är. Gör en sak i taget, och va nöjd över dig själv att du fått gjort det! Uppmärksamma att du fått gjort saker.
Men som jag sa tidigare så skulle det vara bra om du skulle prata med någon, t.ex. förälder, kompis eller kurator/skolhälsovårdaren.
Ta hand om dig!
Kram, Ida