Socialfobi och nytt arbete
10.10.2019
Hej,
jag ska snart påbörja ett nytt jobb men känner att jag har fått nån sorts social fobi. Som person är jag blyg, detta drag förstärks om självkänslan är låg vilket den är nu. Har haft det lite tufft tidigare i år med mycket jobb vilket gjorde mig lite utmattad. Har ni tips på vad jag kan göra för att hantera och jobba med min blyghet och sociala fobi? Känner att det sätter käppar i hjulet för mig, och risken finns att det bara blir värre i och med ett nytt jobb där det finns nya människor, krav och sociala situationer såsom möten. Bara tanken på att gå och luncha eller ha kafferast med nya kollegorna gör mig kallsvettig och får ångest.
Tack på förhand. Fjäril

Ungdomsinformatör Ida svarar
11.10.2019
Hej!
Ibland kan man känna att man inte vill prata med någon om hur man mår och vad man kämpar med, men det är många gånger så att genom att man pratar med någon så kan "problemet" kännas lite lättare.  Saken är den, du behöver inte skämmas över din blyghet och din sociala fobi. Det är många som känner precis som dig just nu eller har varit i samma sits.
Lyft upp dig själv! Stanna upp och fundera över om situationen som du oroat för gick bättre än du trodde. Vad gick bättre?  Du kan även fundera över vad är det som du är rädd för? Är det ens troligt att det skulle hända? Om du t.ex. är orolig för att någon skulle göra eller säga nått, så skulle du kunna vända på den situationen och fundera över att om du skulle kunna göra eller säga så till någon annan. Sätter även in länk här till hur man kan jobba upp sin självkänsla.
Fastän du kanske inte vill ha detta som svar, så vore det bra att du kontaktar någon så du får den hjälp du behöver. Ta hand om dig!
Kram, Ida