Stänga av känslor
17.11.2019
Är det möjligt att stänga av sina känslor så man inte gråter eller känner sig ledsen.
Är trött på att hela tiden gråta och skulle vilja veta om det finns något sätt att stänga av känslorna.
Brukar få ganska mycket ångest ibland å ibland vet ja inte ens varför jag gråter
Undrande

Ungdomsinformatör Ida svarar
21.11.2019
Hej!
Ja, det skulle vara smidigt ibland att bara kunde trycka på en knapp och sen skulle man vara glad. Du skriver att du inte vet riktigt varför du gråter och är ledsen, men det kunde vara bra att fundera över vad som orsakar det. Börja med att fundera i vilka tillfällen du blir ledsen? Är det på dagen i skolan? Är det efter skolan? Är det något som har gjort så du blivit ledsen? Något som du funderar över när du är ledsen? Ibland så är man bara ledsen och nere, det behöver inte finnas något som egentligen orsakar det. Vissa stunder i livet kan vara stressiga – t.ex. ifall det är mycket med skolan som prov osv.  Det kan påverka ditt humör.
En annan sak som slog mig nyss.. Ditt humör och mående kan också påverkas av menscykeln. Några dagar innan mensen kan man känna sig ledsen, känslig eller arg. Kunde det ha något samband med ditt mående?
Ta hand om dig!
Kram, Ida