Allergi mot sterling silver
19.10.2021
Hej! Jag undrar om man kan vara allergisk mot sterling silver smycken?
Jag har några piercingar i öronsnibbarna och har alltid använt sterling silver smycken. De senaste två åren har jag dock gått från att använda örhängen 24/7 till att ha dem kanske en gång varannan vecka, och jag har märkt att mina piercinghål ofta blir ömma av att ha smycken i, även bara för några timmar. Det är aldrig något problem att få i örhängena så det är inte för att jag tvingat dem genom hålen och jag använder bara studs (alltså små kulor typ) så det är inte på grund av att de är tunga. Det brukar också komma lite "gegga" ur hålen, ibland kommer det med örhänget då jag tar bort det eller så märker jag att det stelnat och bildat typ ett skorv i öppningen timmar efter jag tagit bort dem.
Jag har inte märkt något särskilt med andra typer av smycken, oberoende av material (har allt från billiga HM-smycken till äkta guld).
Vad tror ni, kan det vara någon typ av allergi eller är mina öron bara ovana? Borde jag testa byta till kirurgiskt stål som används av piercare?

Ungdomsinformatör Kix svarar
25.10.2021
Hejsan!
Tack för din fråga. Vad synd att dina öron har börjat reagera på smyckena.
Sterling silver är en legering av silver och koppar, och brukar vara säkert att använda, även för de flesta nickelallergiker. Man gör sterling silver eftersom rent silver är för mjukt att användas som smycken, det skulle inte hålla formen så bra. För att nåt ska få räknas som äkta silversmycken, så behöver det användas nåt som heter 925 Sterling Silver. Siffran 925 står för att det i legeringen finns 92,5% silver.
Vad jag däremot börjar fundera, är om dina smycken rakt genom är sterling silver, ELLER om det är en smyckesbas av något annat material som sen är överdraget med silvret. För i så fall kan basen vara av nåt material du inte tål, som kommit fram när silvret med tid och användning nötts ner. Dock säger du att du inte reagerar på diverse billiga andra smycken, så det är ju lite konstigt då. Det finns de som upplever allergi mot silver, men det är rätt ovanligt.
Om jag var du så skulle jag prova använda labretter eller ringar av titanium, som får vara där hela tiden. Titanium är det renaste materialet man kan ha på smycken. Kirurgiskt stål klarar också de allra flesta av, men titanium är ännu renare. Det kan dock vara att du måste stretcha dina piercinghål litegrann för att använda piercingsmycken av titanium, till 1,0mm eller 1,2mm, beroende på vad du vill ha för nåt och hur stora dina hål är nu. Därför skulle jag rekommendera att du går till en piercare som kan sätta dit dem åt dig. Sen när du har dem där så kan du ta hand om dem med varmt saltvatten tills de ”stabiliserar sig”. Morgon och kväll kan du koka upp 2dl vatten med en fjärdedels tesked havssalt och sedan sätta den varma vätskan (men inte så varm så du bränner dig) i två snapsglas som du sen doppar öronsnibbarna i. Det här lugnar området, neutraliserar PH, och drar ut bakterier. Ha dem gärna i blöt på det sättet i flera minuter, bara du har tid.
Även om du väljer att inte byta till titaniumsmycken så skulle jag rekommendera att du nu som då gör det här med dina piercinghål, exempelvis före och/eller efter du sätter dit smycken.
Lycka till, hoppas det reder upp sig snart!
Mvh, Kix
(jag jobbade som piercare på Fist of Needles innan jag började jobba vid Decibel)