Familjen
24.09.2020
Hur ska jag göra om jag inte får berätta för min mamma om saker som angår mej till min mommo. Hon säger dumma saker till mig t.ex att jag förstör familjen då jag har egna åsikter och hon säger att jag inte är en normal tonåring då jag lyder hennes absurda regler och hon trycker ner mig och har slagit mig i bröstkorgen med knytnäven några gånger då jag ställer upp för mig själv. Säger oftast bara saker hon har gjort och försöker förklara åt henne vad som sårar mig och vad hon gör fel. Hon skriker på mig hela tiden hinner inte ens vakna på mårnarna och då blir jag sur som fan och käftar emot vilket är förståeligt. Hon anklagar saker och tar aldrig ansvar för det hon säger och har sagt till mig och skyller precis allt hon gör på mig eller andra. Jag mår skit över vad hon säger till mig och jag vill inte bråka vad ska jag göra? Psycho mamma

Ungdomsinformatör Kix svarar
01.10.2020
Hej!
Tack för att du skrev in till oss. Det är svårt att ge precisa råd utan att veta alla detaljer, men jag tycker inte din hemmiljö låter så hälsosam för dig just nu. Våld i hemmet är inte okej, och sättet din mamma behandlar dig på är inte okej. Knytnävsslag i bröstkorgen kan räknas som misshandel, och är sånt som kunde anmälas till polisen. Jag förstår dock om du inte vill anmäla din egen mamma, men det låter som att hon mår dåligt och tar ut det över dig, hon skulle behöva få hjälp. Det låter också som att hon inte är beredd att ta till sig det du säger (när du exempelvis har berättat att det hon gör sårar dig), så det kan tyvärr vara att hon är svårövertalad att självmant söka hjälp, det kan behövas att någon utifrån (exempelvis socialen) blir involverad. Du kan själv ta kontakt med dem om du vill, eller ha någon annan (trygg) vuxen person att hjälpa dig med det (till exempel en hälsovårdare eller en skolkurator). Överlag önskar jag att du tar kontakt med någon bara för att prata, det här är ganska mycket att behöva bära på själv.
Enligt din text tycker jag du låter som en normal tonåring (i den mening någon av oss egentligen är ”normal”), men att du befinner dig i en något onormal miljö just nu och reagerar på det. Du ska inte känna att du ”förstör familjen” för att du har egna åsikter och försöker kommunicera gränser för hur du vill bli behandlad. Du har all rätt att berätta när du blir sårad, och det är ledsamt att hon inte tar det till sig. Situationen är inte ditt fel.
Det låter som att din mommo är för dig en trygg person, och du tycker om henne? Din mamma kan nog inte förbjuda dig att berätta det du vill berätta för din mommo, du är fri att berätta vad du vill åt henne. Som tidigare nämnt så tror jag det skulle vara bra om du berättade åt någon hur du har det där hemma, och din mormor känner ju din mamma bra, så det kunde kanske vara en startpunkt? Jag misstänker att en av orsakerna till varför din mamma inte vill att du ska prata med mormor om saker är att hon innerst inne vet att hon inte beter sig bra just nu, och inte vill bli konfronterad med det. Jag tror hon skäms för det innerst inne och inte vill att hennes mamma ska veta. Återigen, hon behöver få hjälp att bryta sina negativa mönster.
Det låter som att din hemmiljö just nu stressar dig och gör dig på dåligt humör. Har du funderat på vad du kommer börja studera efter högstadiet? Kanske det skulle på den nya utbildningen finnas en möjlighet att flytta in på internat? Eller skulle du potentiellt kunna bo hos din mormor under perioder som din mamma mår sämre?
Hoppas det löser sig snart!
Många kramar, Kix