Flytta till Helsingfors
25.08.2016
Hej!
Idag flyttar jag till Helsingfors och sitter just nu i bilen och har typ 400 km kvar.
Jag har innan jag fick veta att jag kom in på HU och fått bostad velat flytta till Helsingfors. Men nu känner jag att jag inte vill flytta utan stanna hemma, där det känns bekant och tryggt. Jag började lipa hemma innan vi for iväg eftersom jag vill inte bli stor och för att allt det här är nytt och skrämmande.
Många av mina närmaste kompisar flyttar till Vasa medan jag är den ende som åker så långt till som Helsingfors. Jag tycker det skulle kännas på något sätt bra och tryggt ifall jag skulle ha med någon kompis men jag förstår att man kan inte hela tiden ha någon som håller en i handen.
Jag har visserligen många kompisar och bekanta i Helsingfors men de studerar inte på HU. Däremot känner jag inte en enda kotte på skolan och det känns läskigt. Tänk om jag inte får några nya kompisar? Skolan börjar på måndag och på något sätt känns det som om jag inte vill gå dit för att det är så stort på något sätt att börja på uni. Men jag vill absolut studera det ämne som jag blivit antagen till men det är hela grejen med ny skola och nya människor som inte känns så "bekvämt".
Fastän jag är van med Helsingfors är det ändå något helt annat om man ska bo där i åtminstone fem år. Staden känns plötsligt stor och ny för mig.
På något sätt känns det nu lite töntigt att jag liper för att flytta 500 km söderut och inom landet när man typ skulle ha kunnat emigrera till Amerika (vilket är ännu längre bort). Men det är första gången för mig som jag flyttar hemifrån och dessutom gör det "ensam" så det är väl naturligt att känna så? Jag vill inte bli vuxen nu...

Ungdomsinformatören Sanna svarar
25.08.2016
Hejsan kära du
Jag vet exakt hur du känner för jag flyttade också ensam till Helsingfors en gång fast det är länge sen. Allt känns skrämmande och nytt och otryggt. Allt här hemma och på närmare håll som tex Vasa känns säkert just nu som ljuvliga alternativ. Men säkert känner de som ska flytta till Vasa också av en viss spänning och osäkerhet. Fast det såklart är närmare hem och så att de vet att det är flera som de känner från förr som också kommer att vara på plats. Sen ska du inte tänka att det är 5 år som du ska vara i Helsingfors, du kommer säkert hem till nästa helg, förmodligen alla helger tills du kommer dig in i studielivet och kanske inte alls har något behov av att sitta på tåget av å an till "plattlandet" ;) Ta små steg i taget, inte hela resan på en gång då kan det kännas övermäktigt. Här ett litet utdrag ur boken Momo eller kampen om tiden av Michael Ende: Gatsoparen Beppo säger:
momo2
Sen du kommer helt säkert att hitta en hel massa bekanta som också är i Helsingfors, folk som gått ett eller ett par år över dig i skolan, eller som du kanske sett på nå danser fast de är hemma från en annan kommun. Du skriver ju att du redan har en massa bekanta där. Fast ni inte är på samma skola kommer ni säkert att umgås i samma kretsar ändå. Och så börjar du ju känna en massa nya människor. Ni kommer helt säkert att ha någon form av aktiviteter för att lära känna varandra här nu första tiden, lekar och sånt. Sen finns det ju en hel massa studerande föreningar som du säkert kommer att gå med i, jag var själv med i Vasa Nation under min studietid och där var det kul och man lärde lätt känna en massa Österbottningar. För det är ju så när man kommer till tex Helsingfors, att man på något sätt tycker att man känner alla som är hemma nånstans norrom Tammerfors, på något underligt sätt så har man något gemensamt, Österbotten och då kommer det inte att spela någon roll om man är från Harrström eller Såka, det känns ändå som att man bor nästgårds ;)
Sen är det kul att du och dina vänner som far till Vasa kan fara och hälsa på hos varandra när det ordnas något kul för studeranden på endera stället. De kommer tycka att det är superlyxigt att komma till dig i Helsingfors, och du kan komma till dem och bo lite i Vasa. Det kommer bli en av de bästa tiderna i ditt liv. De allra flesta minns sin studietid med glädje under resten av livet. Men man måste såklart göra det till en rolig och minnesvärd tid. Gå med på allt roligt och intressant som ordnas, genast från början, så blir du automatiskt en sån som räknas med i gruppen. Om du inleder med att sitta hemma och kura i din lägenhet så kan det vara lite svårare att komma dig iväg sen ut i svängen.
Det är helt naturligt att känna just så som du gör just nu. Du har alldeles rätt i dina tankar. Och där finns med en önskan om att få vara det lilla barnet och kunna krypa ihop i mammas eller pappas famn och inte behöva ge dig ut i stora världen på egen hand. Om du inte skulle känna sorg över att lämna det gamla bakom dig skulle det ju betyda att det inte har varit bra. Nu kan du vara säker på att du haft en bra uppväxt hemma med dina föräldrar och dit kommer du ju alltid att vara välkommen fortsättningsvis. Allt har sin tid i livet och nu är det tid för dig att påbörja äventyret med studier i Helsingfors.
Håll fast vid tanken att detta är din dröm, du har haft turen att komma in på det du verkligen brinner för, det du vill studera och senare jobba med. Tänk vilken lycka! Sen när du tänker tillbaka så kommer studietiden att kännas som alltför kort, det kommer kännas som att du bara hann komma in i allt det roliga så var det över, fem år går fort, fast det kanske inte känns så nu. Dessutom ska du säkert ha någon form av praktik och då kan du ju välja om du söker dig hit norröver. Tåget hem tar 3,5h så det är ju inte hela världen heller. För tänk om det var till Australien du hade sökt dig, fast vem vet mittiallt hamnar du dit i något skede av livet ändå.
Om det är till någon tröst så är det säkert jätte många som just nu liksom du far med flyttlasset mot nya okända mål med gråten i halsen. Men svälj undan den, dra upp snåran och gå ut i det spännande och underbara studielivet i Helsingfors. Ta utt allt det bästa av din studietid och passa på att ta del av allt som finns i vår hudustad och som de som studerar i Vasa inte kan ta del av. Alla små och mysiga teatrar med udda föreställningar, små biografer, mysiga caféer och opera, balett, museum mm.
Lycko dig som ska få vara i Helsingfors i 5 år!!!
Många varma kramar från en avundsjuk ungdomsinformatör Sanna