För kort ollonsträng?
26.11.2020
Hej!
Jag misstänker att min ollonsträng är fört kort. Jag får inte ner förhuden när jag har stånd. Dock när jag inte har stånd, får jag ner förhuden nästan utan problem. Om jag drar ner förhuden före jag får stånd, och sedan när förhuden är nere börjar få stånd, så känns det som om ollonsträngen skulle spänna till. Jag kan alltså inte få "fullstånd" med förhuden nere. Vid en viss gräns går det inte att "få mera stånd", utan strängen spänner till så mycket att det så småningom börjar göra ont. Är detta normalt för att vara min ålder, eller hinner den ännu "bli längre"? - eller handlar detta om någonting helt annat, och inte en kort ollonsträng? Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.12.2020
Hej,
På basen av det du skriver låter det som om du har rätt i din misstanke om att det är din ollonsträng som är för kort. Jag vet att det är en känslig sak att ta upp med en läkare men jag tycker ändå att det skulle vara rätt sätt att gå vidare med det hela. Det är väldigt svårt att på basen av det du skriver ta ställning till om det kommer att ändra av sig själv - men eftersom du skriver att det till slut gör ont eftersom ollonsträngen blir så spänd så tycker jag att du skall diskutera saken med en läkare.
Du kan då antingen besöka din skolhälsovårdare och be hen boka en tid till skolläkaren, eller också kan du boka en tid till läkare vid en hälsostation. Du kan naturligtvis be någon av dina föräldrar komma med dig om du vill det, men det är också helt okej om du vill gå ensam och du är tillräckligt gammal för att boka en tid åt dig själv. Tillsammans med läkaren kan ni diskutera vad som kan göras åt saken. Jag vet att det känns privat - men du kan vara helt säker på att läkaren tagit emot liknande fall tidigare - så du är vare sig den första eller den sista.
Kram,
Tessi