Förändrad mage
03.08.2021
Hejsan! Jag försöker ändra livsstil för jag mår inte bra av min nuvarande (massa godis och ingen motion alls) så nu försöker jag äta nyttigt och inte lika ofta och tar dagliga promenader men min mage har blivit så konstig det känns som att jag måste skita hela tiden och den gör ont hela tiden, har det någonting med dethär att göra?

Näringsrådgivare och sjukskötare Anna svarar
05.08.2021
Hej,
Duktigt gjort att ändra livsstil, glöm dock inte att äta tillräckligt och inte motionera för mycket, det i sin tur är ingen vidare livsstil nämligen. Det är också helt normalt då man försöker ändra vanor att det går bra och mindre bra ibland, det är alltså helt mänskligt och inget som ska ge dåligt samvete, det är bara att igen påbörja sina goda vanor.
Angående magen är det svårt att svara på, symptomen passar inte in på minskat sockerintag och mer rörelse.  Magen kan absolut reagera på förändrad livsstil, speciellt ökat kostfiberintag kan till en början vara lite retsamt för magen men inte på det sättet du beskriver. Har du börjat äta något du inte tidigare ätit och kan koppla det till det? Jag skulle tro att dina magbesvär skulle kommit fastän du inte bytt kostvanor.  Det kan bara vara tillfälligt.
Testa mjölksyrebakterier i tablettform eller börja dricka något glas surmjölk per dag, det kan hjälpa.
MEN om magproblemen bara fortsätter ska du vända dig till din hälsovårdscentral, skulle du se blod i avföringen ska du genast ta kontakt dit eftersom det kan tyda på en tarmsjukdom (inget nu att stressa upp sig för men om tarmen blöder är det viktigt att få hjälp snabbt)
Vänlig hälsning, Anna, näringsrådgivare och sjukskötare